Förlupna ord

Ur de svarta anteckningsböckerna Per Wästberg

Utgivningsdag: 2020-05-07
Recensionsdag: 2020-05-07

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

Texterna – hämtade ur författarens svarta anteckningsböcker – kan beskrivas som en sorts udda fragment och hågkomster. Utanför realismens ramar går dessa stiliserade mikroporträtt och livssammandrag. Här ryms rikligt med hugskott och infall, liksom mångfaldiga skarpsynta iakttagelser. Det är originellt och underhållande, ofta lättsamt, ibland med viss sälta; karakteristiker kring mänskliga beteenden, relationer och kärlek. Här finns en humor liknande den i "Det gula pensionatet" (2016) och formuleringsprecision motsvarande den i "Mellanblad" (2015).

”I den här boken är det fråga om att göra en lång historia kort och korta historier något längre. Minnets flyktiga rökringar har fångats in och dröjt kvar i lösryckta stycken, lätt deformerade. Det ofullgångna och sönderslagna bryts mot det tillknäppt fullbordade.”

Om Klasskamraten och andra möten (2018):

"... möten som sätter fingret på de existentiella smärtpunkter människosläktet ständigt kämpar med; kärleken, livet och döden. (...) Ofta är det kärleken som står i centrum. Den som var himlastormande, den som dog, den som var omöjlig. (...) Per Wästberg är en av våra stora Stockholmsskildrare. (...) Man kan se Per Wästbergs samling berättelser som en utgångspunkt för att fundera över vad dessa väsentligheter är. Eller ja, ytterst – bortom ensamheten, vad är egentligen livet?" /Stefan Eklund, Svenska Dagbladet

"En samling eleganta personporträtt i novellform, huvudsakligen fiktiva, men vissa med dokumentära inslag. Lekfullheten präglar dessa skisser, som varierar från bagatellartade skapelser till mer komplexa tankegångar. (...) Persongalleriet är stort och brokigt, författarens alter ego har observatörens roll. Det är ett format och temperament som passar Wästberg utmärkt, och Klasskamraten och andra möten är nog en av de mest inspirerande böcker jag läst av honom på länge." /Annina Rabe, Tidningen Vi

"Det är med sedvanlig språklig vitalitet och flödande fantasi, stundom bitande ironi och lössläppt humor, som Wästberg tecknar porträtten (...) Det är en rik och mångfacetterad berättelsesamling, med både pregnant och fantasifullt tecknade personporträtt och miljöer, som Per Wästberg med smittande berättarglädje bjuder sina läsare på denna gång." LO Rindberg, Länstidningen Östersund

Recensionsdag: 2020-05-07 Genre: Romaner & noveller Originalutgåvans titel: Förlupna ord Omslagsformgivare: Elsa Wohlfahrt Larsson Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 200 Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146235958 (2020-05-07); E-bok, epub2, 9789146235965 (2020-05-07)

Förlupna ord

Utgivningsdag: 2020-05-07
Recensionsdag: 2020-05-07