Gustaf Adolf Lysholm

Diktare, drömmare, servitör
Författare: Per Wästberg

Utgivningsdag: 2013-03-07
Recensionsdag: 2013-03-21

Den idag alltför bortglömde Stockholmsskildraren Gustaf Adolf Lysholm (1909–1989) var en dagdrömmande, nostalgisk romantiker med osedvanlig förmåga att levandegöra det förflutna. Som poet såg han sig befryndad med Almqvist och Stagnelius, som självbiografisk prosaist är han olik alla andra. Han förblev den ensamme flanören som skydde kulturvimmel och samtidsdebatt. Som homosexuell kände han ett utanförskap och som eskapist och idylliker mötte han ringa förståelse. Ofta pendlade han mellan högmod och självömkan. Han försörjde sig livet igenom som artig uppassare och servitör på Svenska Amerika Linien och främst på en rad Stockholmsrestauranger. Utifrån en nära vänskap porträtterar Per Wästberg, gripande, inträngande och underhållande, ett förbisett diktaröde. Tillsammans delar de kärleken till litteraturen och till sitt Stockholm. I denna biografi som liknar få andra framträder här ett författarskap i djärvaste otakt med tiden samtidigt som vi får en glimrande skildring av en stad i förändring, med dess historia som en levande beståndsdel.

”Jag tror mig ha läst nästan allt som Per Wästberg skrivit i bokform. Och jag tvekar inte att säga: detta är hans bästa bok. Den är den mäktiga sammanfattningen av två författarskap: Gustaf Adolf Lysholms och Per Wästbergs eget. (...) Korsbefruktningen mellan dem båda har resulterat i den vackraste och samtidigt illusionslösaste kärleksförklaring en svensk författare ägnat en annan.” /Carl-Johan Malmberg, Svenska Dagbladet

”Per Wästbergs bok är något av en kärleksgärning. Han lägger örat till Lysholms bröst och finner där ett hjärta i otakt med tiden. Det hör till det sympatiska med Wästbergs bok att han, den upptagne diktaren och världsmannen, ger sig tid att tränga in i Lysholms skymningsvärld och har en så genuin förståelse för särlingens liv och dikt.” /Åke Leijonhufvud, Sydsvenskan

”Som alltid skriver Wästberg pregnant och välformulerat. En del sidor i denna bok är som verbala smatterband av eleganta aforismer, försök att ringa in Lysholms egenart. (...) Så blir Wästbergs bok en minnesteckning över författarlivets djävlighet och skönhet, dess storhet och inskränkthet.” /Johan Svedjedal, Dagens Nyheter

”Detta är en oavbrutet stimulerande och vacker bok. Möjligen kan den uppmuntra till ny läsning och nya upplagor – av en av våra mer sällsamma moderna klassiker.” /Magnus Ringgren, Aftonbladet

”Gustaf Adolf Lysholm – författare och servitör, drömmare och solitär, tydligen oändligt ensam och med ett 'författarskap i djärvaste otakt med tiden' (underbart!) som Per Wästberg uttrycker det i sin lysande biografi. Läs den!” /Mats Gellerfelt, Svenska Dagbladet

”Per Wästberg förmår att skapa ett ytterst levande och mångfacetterat porträtt av denne särling som han själv lärde att känna. Och även om Gustaf Adolf Lysholm förblir en författare för de få är detta på många sätt tragiska livsöde värd all respekt och en uppmärksamhet långt utanför de specialintresserades krets. Per Wästbergs briljanta stilkonst, sinnet för den talande detaljen och träffsäkra metaforen, gör läsningen till en nästan sinnligt drabbande upplevelse.” /Crister Enander, Helsingborgs Dagblad

”Resultatet har blivit en både in- och medkännande bok som levandegör en särpräglad personlighet, han som alltid ville vistas någon annanstans i tiden som värn mot en tragisk vantrivsel.” /Bo W Jonsson, Borås Tidning

”Per Wästbergs ömsinta och i god mening respektfyllda porträtt av en av 1900-talets mest sällsamma författare är djupt gripande samtidigt som det är ett stycke storartad prosa, med sällsynt lyrisk lyskraft och språklig vitalitet, där han inte sällan hämtar inspiration ur G A Lysholms originella och praktfulla språk.” /Lena S. Karlsson, Dala-Demokraten

”Boken om Gustaf Adolf Lysholm är historien om en särling – ömsint berättad av hans vän Per Wästberg på det utsökt vackra språk som är akademiledamotens signum.” Yvonne Teiffel, Jönköpings-Posten

Recensionsdag: 2013-03-21 Genre: Historia och arkeologi Originalutgåvans utgivningsår: 2013 Omslagsformgivare: Elsa Wohlfahrt Larsson Platser: Stockholm Thema-kod: Socialhistoria och kulturhistoria Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146223184 (2013-03-07); E-bok, epub2, 9789146223801 (2013-03-07)

Gustaf Adolf Lysholm

Diktare, drömmare, servitör
Författare: Per Wästberg