Det gula pensionatet

Författare: Per Wästberg

Utgivningsdag: 2016-01-28
Recensionsdag: 2016-02-11

Mediakontakt: Isabella Falkowska

Ett förfallet pensionat i Södermanland bebos sent en höst av en namnlös jagberättare på flykt undan samhället, huvudstaden och sitt förflutna. En stamgäst driver honom med sina påflugna kontaktförsök till vansinne. Där finns också den talföre ägaren i beråd om husets framtid och hans osynliga enväldiga kokerska.
En svart humoresk, ett absurt mysteriespel, en samhällssatir, en självbekännelse, en nordisk svampbok? Poetisk, uppsluppen, bitsk, argsint, melankolisk, hemlighetsfull – denna utmanande ”händelselösa” roman med alla sina slingertrådar är utan motsvarighet i Per Wästbergs författarskap.

Efter att på senare år ägnat sig åt minnesarbete i flera självbiografiska verk fokuserar Wästberg i romanen Det gula pensionatet desto mera på det svårgripbara nuet – sakers tillstånd och mänskligheters fasoner.

"En märklig roman, olik det mesta Per Wästberg har skrivit (...) genomsyrad av en Becketthumor, svartsynt borrande mot existensens nollpunkt (...) Åldrandets plågor (...) finns också här. Ledan vid den egna kroppen förvandlar Per Wästberg till en magnifik slutpunkt i Det gula pensionatet. Språkligt sett är romanen ett kraftprov. Det är som om Per Wästberg utmanar sig själv. Kan språket skimra så starkt att nästan 400 händelselösa sidor blir meningsfulla? Svaret är ja. Per Wästbergs språk bär – varierat, vackert, ibland ålderdomligt och högtidligt." /Stefan Eklund, Svenska Dagbladet

"En märklig roman, olik det mesta Per Wästberg har skrivit (...) genomsyrad av en Becketthumor, svartsynt borrande mot existensens nollpunkt (...) Åldrandets plågor (...) finns också här. Ledan vid den egna kroppen förvandlar Per Wästberg till en magnifik slutpunkt i Det gula pensionatet. Språkligt sett är romanen ett kraftprov. Det är som om Per Wästberg utmanar sig själv. Kan språket skimra så starkt att nästan 400 händelselösa sidor blir meningsfulla? Svaret är ja. Per Wästbergs språk bär – varierat, vackert, ibland ålderdomligt och högtidligt." /Stefan Eklund, Svenska Dagbladet

"Det gula pensionatet – en 400 sidor psykologisk thriller som får Dostojevskijs Anteckningar från källarhålet att kännas som en trevlig söndagspromenad. (...) Upplägget är djävulusiskt spännande, en briljant, humoristisk klackspark mot all självbekännande, självpsykologiserande litteratur." /Sinziana Ravini, Göteborgs-Posten

"Per Wästbergs persongestaltning och förmåga att skildra intrikata psykologiska beteenden framstår som skrämmande träffsäkra (...) Om det inte vore en så sliten klyscha skulle jag inte tveka att säga att Det gula pensionatet är sällsynt gastkramande. Sakta, som en skruv som dras åt hårdare och hårdare, skapas en skrämmande och närgången stämning som samtidigt tvingar fram en mängd frågor. Om hur vi förvaltar livet. Om hur vi tar till vara på den korta tid av medvetande som är oss givna. Det är, enkelt uttryckt, storslagen romankonst." /Crister Enander, Gefle Dagblad

"Wästberg är en språkets absoluta mästare, det är kvicka och infallsrika ordvändningar, en vacker och målande svenska, rik på metaforer och nyanser (...) berättelsen rymmer mycket humor, om än lågmäld och svarttonad sådan (...) Detta är en bok för inlevelserik och uppkrupen läsning en kulen vinterdag då det snöblandande regnet gör utomhuslivet till en tristess." /Göran Kastlund, Dala-Demokraten

"'En händelselös roman', kallar Per Wästberg den och frågan är om det ens är en roman. Snarare är det en både roande och oroande narrbild av vår tids självbekännelser och autobiografier (...) Är inte Kaj-Agaton Tollius en sådan [Tegnérsk] svartalf som biter sig fast i berättarens hjärta? Fascinerande läsning bjuder Per Wästberg hur som helst på i Det gula pensionatet, utmanande, provocerande, en kulturens svanesång som likt de kristna litaniorna pågår i det oändliga." /Åke Leijonhufvud, Sydsvenska Dagbladet

"Detta är en bild som inte är begränsad till det gula luggslitna pensionatet, den är allmängiltig; många önskar sig en värld av en viss ordning med självbestämmande, men utsätts för dagliga snabba projektiler och anfall, som skjuter allt i sank och tvingas in i den breda fåran! Med just dessa otaliga finter, det går att beskriva med olika ord som förenklingar, lurendrejeri och populistiska piruetter." /Bo Bjelvehammar, Tidningen Kulturen

"Resultatet är förbryllande (...) De möjliga tolkningarna av den alltmer syrefattiga existensen bland pensionatets mögliga tapeter är nästan outtömliga." /Jens Christian Brandt, Dagens Nyheter

Recensionsdag: 2016-02-11 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2016 Omslagsformgivare: Elsa Wohlfahrt Larsson Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146230250 (2016-01-28); E-bok, epub2, 9789146231691 (2016-01-28); Pocket, 9789175036175 (2016-12-13)

Det gula pensionatet

Författare: Per Wästberg

Utgivningsdag: 2016-01-28