Erik och Margot

En kärlekshistoria
Författare: Per Wästberg

Utgivningsdag: 2014-08-19
Recensionsdag: 2014-09-04

”Jag minns inte längre exakt vad jag kände då jag omsider fick klart för mig att Erik och Margot, min pappa och min moster som var nästan åtta år yngre än min mamma Greta, hade varit ett älskande par under hela min barndom och uppväxt. Lika litet som mina syskon hade jag någonsin misstänkt det. Något sjätte sinne hade inte väglett mig.” Så börjar denna sällsamma skildring av en kärlek som inleddes då Erik var trettiotvå, Margot sjutton, och varade en livstid utan att avslöjas. Det har blivit Per Wästbergs allra djupast personliga och mest gripande berättelse. Han trodde sig stå närmare sin pappa än någon annan och dela allt med honom. Men Erik levde ett dubbelliv. Denna kärlekshistoria ger åt sonens uppväxt en annan färg. Hemliga rum, olika dem Wästberg beskrev i sin första memoardel, öppnas för första gången efter en mansålder. Det är samtidigt en färgstark gobeläng över borgerligt liv i Stockholm och skärgården, med drastiska episoder från journalisternas bohemiska Klarakvarter och från den kulturella och politiska scenen i Stockholm under flera decennier. Med en utforskande känslighet och en inlevelse som inte hejdas av några tabun gestaltar Per Wästberg här en kärlek i uthållig styrka, en trofasthet mitt i otroheten.

Om memoaren Ute i livet (2012):

"Ingen bör heller tveka om att han bör räknas bland de främsta som i både prosa och lyrik förmedlat kärlekens mångfaldiga skepnader." /Borås Tidning

"På samma gång är det underliggande vemodet förunderligt vackert skildrat, stämningsrikedomen alldeles betagande (...) Så paradoxalt vackert, så länge sedan och ändå alldeles nyss. Ja. Läsning som ren njutning." /Mats Gellerfelt, Svenska Dagbladet

"Som läsare förstår man därför hur viktig den här boken, med dess undersökningar är för honom. Det är bra. Men vi andra njuter nog ännu mer av tidsskildringen, av en förlorad värld, där charm, personlighet, talang för sällskap, konversation och kvickhet värderas på ett sätt som vi sena tiders barn bara kan avundas." /Björn Widegren, Gefle Dagblad

”En av de mest gripande kärlekshistorier som jag någonsin läst (...) En lysande memoar.” /Lena S. Karlsson, Dala-Demokraten

"Per Wästbergs rika språk leder oss genom gångarna till Erik och Margot, till mötet med Margot som berättar långt efter Eriks död och som ger Per klartecken att skriva. Men här finns också bilderna från sällskapslivet, från somrarna i skärgården, från tidningsredaktionerna i gamla Klara (...) Det är en bok om kärlek, liv och död." /Christina Flodman, VLT

"Det gåtfulla med denna bok är snarare dess skönhet och Per Wästbergs oändligt varsamma förvandling av något ganska smutsigt, vanligt och patriarkalt till något vackert och gripande. Eriks och Margots lönnliga sexuella förhållande blir i denna berättelse slutligen en historia om stor och oundviklig kärlek. Inför avslöjandet av det långa kärleksförhållandet mellan Per Wästbergs far och moderns lillasyster under hans uppväxt är det som om den vanligtvis så säkre Wästberg står närmast handfallen. Fadern, som han älskat närmast villkorslöst och hyllat i så många böcker, blir plötsligt omgiven av en rad frågetecken." /Lisbeth Larsson, Göteborgs-Posten

"Per Wästbergs prosa, elegant, ordrik, omständlig och likväl sprudlande av vitalitet (...) Per Wästberg tittglugg mot det förgångna visar en svindlande förvandling. Där skymtar ett samhälle och en livsstil ljusår från dagens. Och där komprimeras den skräck Europas judar kände på 1940-talet, också i det så kallat neutrala Sverige." /Inger Dahlman, Falu Kuriren

"Margots liv, både i relationen utanför vanliga begrepp med Erik och tiden efteråt, är ett gripande livsdrama. Allra mest har det dock blivit pappans bok och i den bemärkelsen skildras med en stilkonst i den högsta skolan ett kärleksförhållande utan gränser och en trofasthet som nog söker sin like." /Bo-Ingvar Kollberg, Upsala Nya Tidning

"Per Wästberg borde uppmärksammas mer för sitt språk. Få författare har den sinnliga rikedom i precisionens detaljer som han har (...) Den måttfullhetens och förträfflighetens förbannelse han redogör är varje gång lika fascinerande tydlig och gåtfull." /Jan-Olov Nyström, Ljusdals-Posten

"Historien om Erik och Margot utspelar sig under tre decennier med pregnant tecknade tids- och miljöbilder av ett Stockholm och dess mest flödande kultur-, nöjes- och sällskapsliv. Och som vanligt är Per Wästbergs text full av de mest välformulerade aforismer." /LO Rindberg, Länstidningen

Recensionsdag: 2014-09-04 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Originalutgåvans utgivningsår: 2014 Omslagsformgivare: Elsa Wohlfahrt Larsson Nomineringar: Augustpriset Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146225980 (2014-08-19); E-bok, epub2, 9789146226352 (2014-08-19); Pocket, 9789174294798 (2015-11-10)

Erik och Margot

En kärlekshistoria
Författare: Per Wästberg