Lyckans gåta

Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt
Författare: Carl-Johan Malmberg

Utgivningsdag: 2022-01-18
Recensionsdag: 2022-01-20

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

År 2022 är det 100 år sedan "På spaning efter den tid som flytt" fullbordades. "Lyckans gåta" är en vägvisare in i Marcel Prousts väldiga romansvit, både för den som bara snuddat vid den eller som läst den tidigare, skriven av en av Sveriges främsta Proustkännare. Det är en personlig bok, Carl-Johan Malmbergs egna iakttagelser och minnen av Proustläsning får stor plats. Med en rad olika ingångar till verket läggs ett pussel som tar fasta på en romanperson, en textdetalj, en plats, en relation, en idé eller en känsla, och gör utvikningar till en rad andra verk inom litteraturen, musiken och konsten.

Om Guldåldern (2018):

"Bokens Carl-Johan formar sig till en vän man längtar efter att gå promenader med (...) för att prata länge och vindlande om litteratur och människor – kort sagt till någon som inbjuder till samtal. Den maskulinitet som tecknas är inte de samtida manliga självbiografisternas, utan en annan, mer sårbar, öppnare. Det är vackert, och fullt av tröst på samma sätt som Malmbergs kritiska blick så ofta varit det i hans tidigare böcker, eftersom den alltid uppfordrar till närvaro och genuinitet i mötet med litteratur och konst. Guldåldern uttrycker inte bara något väsentligt om hur det kan vara att försöka vistas i sitt åldrande som i en gyllene sorg. Den skildrar också ett sätt att läsa och vara en läsande i världen och böckerna som är på väg att försvinna, en förlust jag redan sörjer." /Hanna Nordenhök, Expressen

Om Guldåldern (2018):

"Ingen bok har tagit längre tid att läsa den senaste tiden än Guldåldern. Den har den för Malmbergs essäkonst återkommande förmågan att göra halvhalter i läsarens uppmärksamhet. Man läser och stannar upp, läser vidare med ökad koncentration, stannar in. (...) Detta är ett bokslut över ett intellektuellt liv, bedrivet både i centrum och i marginalen, och påbörjat i en känsla av att tappa fotfästet, och med samma slagruta för den starkt påverkande konst som varit Malmbergs liv, och som han briljerat med i tematiska essäsamlingar som Sår." /Ulrika Milles, Svenska Dagbladet

Om Var hemlig och gläds (2017):

"Malmberg blandar och ger de Yeatska korten efter eget skön, och precis som med Blake-boken blir det inte bara fantastiskt, det blir också ett manifest – en hyllning till poesins livgivande kraft, till det eldfängda hos människan, till friheten och glädjen. Jag kan inte annat än fröjda mig!" /Gabriella Håkansson, Svenska Dagbladet

Recensionsdag: 2022-01-20 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Originalutgåvans utgivningsår: 2022 Omslagsformgivare: Annika Lyth Thema-kod: Essäer och kåserier Antal sidor: 568 Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146236122 (2022-01-18); E-bok, epub2, 9789146236139 (2022-01-18)

Lyckans gåta

Författare: Carl-Johan Malmberg

Utgivningsdag: 2022-01-18