M

Carl-Johan Malmberg

Utgivningsdatum: 2009-06-11

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

I sin nya bok M behandlar Carl-Johan Malmberg en rad filmare, kompositörer, författare och bildkonstnärer och deras verk, vilka han i de flesta fall har umgåtts med under lång tid och fått ett personligt förhållande till. Det kan röra hela konstnärskap, som i kapitlen om Michelangelo Antonioni, Ingmar Bergman och Samuel Beckett såväl som enskilda verk: Vad handlar Herman Melvilles Billy Budd egentligen om? Vari består undertexten i Marguerite Duras film India Song? Varför blottar jungfru Maria sitt ena bröst i en tidig målning av Michelangelo? Vidare ägnas en essä åt världens vackraste tryckta bok, en annan dressyrridning, en tredje melankoli. Texterna binds samman utav bokstaven M, som här återkommer gång på gång, också där man minst väntar sig den.

M är tredje delen i den essätrilogi som började med Sällskap (2001) och fortsatte med Sår (2005).

"Det sägs att den goda essän har tre ben; det personliga, det faktaspäckade och det filosofiska. Malmberg är finkänslig, han viftar inte med armarna men värmen från hans klarsyn känns mot läsarens hud. (...) Malmberg skriver klart för att han tänker klart – han är Sveriges just nu främste essäist." / Jenny Maria Nilsson, Helsingborgs Dagblad

"Det sägs att den goda essän har tre ben; det personliga, det faktaspäckade och det filosofiska. Malmberg är finkänslig, han viftar inte med armarna men värmen från hans klarsyn känns mot läsarens hud. (...) Malmberg skriver klart för att han tänker klart – han är Sveriges just nu främste essäist." / Jenny Maria Nilsson, Helsingborgs Dagblad

"Film, litteratur, musik, måleri – Malmberg rör sig med samma otvungna anspråksfullhet på alla områdena, från Pindaros och Samuel Beckett till Olof Hermelin och Gustaf Adolf Lysholm. Associationsrikedom, oväntade paralleller, kringsyn och överblick (...) möter läsaren, vars intresse väcks eller stärks av författarens grepp om Mahlers symfonier, Melvilles och Brittens "Billy Budd", eller poeterna W B Yeats och W H Audens gärningar. Jämte Mycket annat och Mirakulöst." / Carlhåkan Larsén, Sydsvenskan

"Essäerna i M är en sådan kärleksförklaring till allt detta konstens underbara obrukbara som kan göra livet värt att leva." / Malte Persson, Svenska Dagbladet

"M tillhör en i Sverige numera utdöende art; den hör snarare hemma i den högst livaktiga anglosaxiska genren criticism: lärda, litterärt njutbara och personliga reflexioner kring litteratur, konst, film och musik. Malmberg kryssar elegant förbi genrens grynnor, det magistrala eller lillgamla tonfallet, de knarriga strövtågen eller klippbokens brist på sammanhang. Hans skrivande uppstår i sällskap med andra: i sällskap med läsaren och i sällskap med de författare, konstnärer och forskare han behandlar (...) Bilden är alltid mångfacetterad och Malmberg undviker att låsa sig i polemik eller litteraturteoretiskt testuggande. (...) Malmberg skriver lärt och vittert som en akademiledamot (...) En essäsamling om andra är naturligtvis också ett självporträtt. I Carl-Johan Malmbergs generösa sällskap lär vi så småningom känna författaren själv: hans smak och estetik, passioner och idoler." / Peter Cornell, Expressen

"Carl-Johan Malmbergs essäer är svaret på frågan om kulturens nytta ... De får oss att tänka." / Gabriella Håkansson, Dagens Nyheter

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdatum: 2009-06-11 Genre: Essäer Formgivare: Maria Landin Thema-kod: Essäer Antal sidor: 384 Mått: 163 x 212 x 31 mm Vikt: 750 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146213239 (2009-06-11)

Fler böcker av författaren

M

Carl-Johan Malmberg

Utgivningsdatum: 2009-06-11

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

I sin nya bok M behandlar Carl-Johan Malmberg en rad filmare, kompositörer, författare och bildkonstnärer och deras verk, vilka han i de flesta fall har umgåtts med under lång tid och fått ett personligt förhållande till. Det kan röra hela konstnärskap, som i kapitlen om Michelangelo Antonioni, Ingmar Bergman och Samuel Beckett såväl som enskilda verk: Vad handlar Herman Melvilles Billy Budd egentligen om? Vari består undertexten i Marguerite Duras film India Song? Varför blottar jungfru Maria sitt ena bröst i en tidig målning av Michelangelo? Vidare ägnas en essä åt världens vackraste tryckta bok, en annan dressyrridning, en tredje melankoli. Texterna binds samman utav bokstaven M, som här återkommer gång på gång, också där man minst väntar sig den.

M är tredje delen i den essätrilogi som började med Sällskap (2001) och fortsatte med Sår (2005).

"Det sägs att den goda essän har tre ben; det personliga, det faktaspäckade och det filosofiska. Malmberg är finkänslig, han viftar inte med armarna men värmen från hans klarsyn känns mot läsarens hud. (...) Malmberg skriver klart för att han tänker klart – han är Sveriges just nu främste essäist." / Jenny Maria Nilsson, Helsingborgs Dagblad

"Det sägs att den goda essän har tre ben; det personliga, det faktaspäckade och det filosofiska. Malmberg är finkänslig, han viftar inte med armarna men värmen från hans klarsyn känns mot läsarens hud. (...) Malmberg skriver klart för att han tänker klart – han är Sveriges just nu främste essäist." / Jenny Maria Nilsson, Helsingborgs Dagblad

"Film, litteratur, musik, måleri – Malmberg rör sig med samma otvungna anspråksfullhet på alla områdena, från Pindaros och Samuel Beckett till Olof Hermelin och Gustaf Adolf Lysholm. Associationsrikedom, oväntade paralleller, kringsyn och överblick (...) möter läsaren, vars intresse väcks eller stärks av författarens grepp om Mahlers symfonier, Melvilles och Brittens "Billy Budd", eller poeterna W B Yeats och W H Audens gärningar. Jämte Mycket annat och Mirakulöst." / Carlhåkan Larsén, Sydsvenskan

"Essäerna i M är en sådan kärleksförklaring till allt detta konstens underbara obrukbara som kan göra livet värt att leva." / Malte Persson, Svenska Dagbladet

"M tillhör en i Sverige numera utdöende art; den hör snarare hemma i den högst livaktiga anglosaxiska genren criticism: lärda, litterärt njutbara och personliga reflexioner kring litteratur, konst, film och musik. Malmberg kryssar elegant förbi genrens grynnor, det magistrala eller lillgamla tonfallet, de knarriga strövtågen eller klippbokens brist på sammanhang. Hans skrivande uppstår i sällskap med andra: i sällskap med läsaren och i sällskap med de författare, konstnärer och forskare han behandlar (...) Bilden är alltid mångfacetterad och Malmberg undviker att låsa sig i polemik eller litteraturteoretiskt testuggande. (...) Malmberg skriver lärt och vittert som en akademiledamot (...) En essäsamling om andra är naturligtvis också ett självporträtt. I Carl-Johan Malmbergs generösa sällskap lär vi så småningom känna författaren själv: hans smak och estetik, passioner och idoler." / Peter Cornell, Expressen

"Carl-Johan Malmbergs essäer är svaret på frågan om kulturens nytta ... De får oss att tänka." / Gabriella Håkansson, Dagens Nyheter

Visa mer

Ladda ner omslag

Ladda ner 3D-omslag

Detaljerad fakta

Recensionsdatum: 2009-06-11 Genre: Essäer Formgivare: Maria Landin Thema-kod: Essäer Antal sidor: 384 Mått: 163 x 212 x 31 mm Vikt: 750 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146213239 (2009-06-11)

Fler böcker av författaren

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare