Den nya dagen gryr

Karin Boyes författarliv
Författare: Johan Svedjedal

Utgivningsdag: 2017-08-10
Recensionsdag: 2017-08-24

Mediakontakt: Emelie Forsdahl

Tänk bort den strikta statyn när du tänker på Karin Boye! Länge sågs hon som en närmast ovärldslig gestalt – men egentligen var hon en högst levande och jordisk person. Hon var en dotter av 1920- och 1930-talets kvinnofrigörelse: en socialist i modefrisyr, en självförsörjande kvinna i bokens samhälle. Och en allt djärvare röst för de homosexuellas sak.
    I denna fängslande och levande bok om Boyes författarliv ger Johan Svedjedal en ofta överraskande bild av en författare vars uppmärksammade självmord kanske bara var ett tragiskt misstag.
    Vi följer Boye från sårig barndomsidyll, via de religiösa ungdomsåren till studentåren i Uppsala, där hon etablerade sig som poet, mötte psykoanalysen och socialismen. Sedan blev Stockholm hennes bas, med litterära insatser i Clarté, den radikalmoderna Spektrum, åtskilliga kvinnotidskrifter och en lång rad böcker. Men hon bodde också tidvis i Berlin, där hon genomgick psykoanalys och upplevde nazismens hot. Här finns också den Boye som livet igenom hade svårt att välja mellan sina drömyrken som lärare och författare, liksom den kärlekssökare som gradvis vågade bejaka sina erotiska känslor för kvinnor.
    I centrum finns hela tiden Boye som författare: poeten bakom ett antal klassiska dikter, prosaberättaren bakom dystopin Kallocain och samtidsromaner som Astarte och Kris, den antinazistiska och feministiska aktivisten som ville påverka sin tid genom tidningsartiklar, uppläsningar och politiskt vardagsarbete.
Den nya dagen gryr är den första stora biografin över Boye sedan Margit Abenius Drabbad av renhet (1950). Den skrevs i en annan tid. Nu kan hela historien berättas.

”Genom sin litteratursociologiska metod fångar han tiden och människorna som rör sig i den – ofta glittrande, alltid intresseväckande, många gånger uppsluppet, även tragiskt. Karin Boye föddes med seklet – och hon blev ett barn av det århundradet, präglat av modernism, krig och sönderslitande konflikter, personliga så väl som politiska. Allt tycks hon ha upplevt. Men hon såg också en ny dag gry, för kvinnans frigörelse, för en ny sexualsyn och för ett nytt samhälle. Hon var idealist och utopiker. Men hon var framför allt författare och människa. Och det låter Johan Svedjedal henne vara i denna mäktiga biografi som varken idealiserar eller förminskar henne.” /Eva Ström, Sydsvenskan

"Nu har Johan Svedjedal tagit sig an Boye, och som han gör det! En tegelsten på närmare 700 sidor som det är förvånansvärt lätt att ta sig igenom. Inte för att texten är motståndslös, men för att det är oupphörligen intressant." /Ulrika Stahre, Aftonbladet

"Verksanalyserna är fint integrerade i berättelsen. Stilen är klar och har en underström av gott skrivhumör. Jag gissar att jag läst en stark kandidat till årets Augustpris." /Magnus Ringgren, Upsala Nya Tidning

"Och – låt mig säga det genast: det är ett storverk, och inte bara ett stort verk, som Johan Svedjedal skapat, en biografi som lyckas med att både gå i dialog med tidigare forskning och samtidigt framstå som pärlande nyfiket nyfödd." /Anneli Dufva, Kulturnytt, Sveriges Radio

"... den första moderna biografin över Karin Boye, som både känsligt och disciplinerat över nästan 700 sidor utforskar ett komplext livsöde." /Jens Liljestrand, Expressen

"Den nya dagen gryr är en stort upplagd författarbiografi i engelsk tradition, en Life and letters som kommer att stå sig lång tid framöver. Johan Svedjedal skriver i öppen polemik med porträttet som Abenius förmedlat till generationer av poesiläsare. Hans Karin Boye är en människa i helfigur, både över­ och underkropp; en människa skildrad i sitt sammanhang, en samhällsvarelse." /Kristoffer Leandoer, Dagens Nyheter

"Johan Svedjedal har gett det svartvita fotografiet av den allvarsamma författaren färg, släppt ut henne därifrån, gjort henne tredimensionell, låtit henne få visa sig från fler vinklar; prata, skratta, skriva och älska. Frigöras, 76 år efter sin död. Bevisa att hon kan mer än att med sorgsen blick högstämt skalda att det gör ont när knoppar brister. Med den här biografin gryr en ny dag för Karin Boye." /Lina Kalmteg, Svenska Dagbladet

"Biografin Den nya dragen gryr, fräscht och vackert formgiven av Annika Lyth, visar oss en häpnadsväckande modern och oavlåtligt levande Karin Boye, med relevans och aktualitet ännu drygt 75 år efter hennes död." /Eva Ström, Sydsvenskan

"Den nya dagen gryr är en lysande bok, en väl balanserad biografi som tar ett nytt stort tag kring Karins Boyes liv och författarskap, kring samhället, idéerna, tiden och människorna. (...) Svedjedal följer henne noggrant i spåren på en klar och flytande prosa och lyckas faktiskt föra samman inte bara tidigare forskning utan också Karin Boyes konfliktfyllda personlighet. Det är en bedrift. Dessutom är det en mycket vacker bok, snyggt utformad med många spännande fotografier." /Tony Samuelsson, Dala-Demokraten

"Johan Svedjedal visar så stort och genuint intresse för varje fenomen och företeelse att det smittar skrivningen och därmed också mig som läsare. Så varsågoda, gott folk, den definitiva Karin Boye-biografin står till ert förfogande!" /Tommy Sundin, Västerbottens-Kuriren

"Det var längesedan jag blev på så gott humör som under läsningen av Johan Svedjedals Boyebiografi Den nya dagen gryr. Och boken är över 600 sidor tjock, så jag hinner vara på gott humör länge. Vilken fin blandning mellan nyfikenhet och respekt, vilken välskriven, underhållande och folkbildande biografi! Dessutom är den pedagogiskt upplagd och vackert layoutad med tydliga avdelningar, stilfull typografi och intressanta bilder ..." /Lena Kvist, Borås Tidning

"Han djupdyker ner i poetens liv och finner otroligt många olika intressanta källor som inte varit allmänt tillgängliga. Det är som om vi får möta en helt annan person än den vi trodde oss känna. Jag är imponerad av hur författaren lyckas bygga upp historien kring en av våra mest älskade poeter när pusselbitarna ofta är så små och väl bortglömda. /Eva Bergsten Sundberg, Norrländska Socialdemokraten

"... detta berättar Johan Svedjedal medryckande och engagerat i sin omfattande biografiska genomgång av Karin Boyes liv och författarskap. En mästerlig biografi, enligt min mening." /LO Rindberg, Länstidningen

"[Svedjedal får] Boye att sprudla av liv" /Rasmus Landström, Arbetarbladet

"Det är en läsvänlig och smittande engagerad bok som kommer att tilltala både 'Boyeexperter' och 'Boyeälskare.'" /Cecilia Persson, Magasin Opulens

"För alla som intresserar sig för Boyes liv och författarskap kommer Svedjedals bok under lång tid att vara den främsta kunskapskällan." /Sven Nyberg, Norrbottens-Kuriren

Recensionsdag: 2017-08-24 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Originalutgåvans utgivningsår: 2017 Formgivare: Annika Lyth Omslagsformgivare: Annika Lyth Nomineringar: Augustpriset Platser: Sverige, Uppsala, Stockholm, Berlin, Alingsås, Tyskland Tidsperioder: 1900-talet Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Antal sidor: 688 Mått: 246 x 184 x 54 mm Vikt: 1907 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146231806 (2017-08-10); E-bok, pdf, 9789146233930 (2017-08-10)

Nyheter om boken

Den nya dagen gryr

Karin Boyes författarliv