Vill du kyssa en rebell?

Författare: Eva-Stina Byggmästar

Utgivningsdag: 2023-02-21
Recensionsdag: 2023-02-23

Mediakontakt: Janina Rak

Kärleken har bruna ögon, precis som en grizzly. I dem kan man förlora sig och skåda hela jordklotet och planetens hjärtesår, Grand Canyon, höra skallerormarna på botten, höra rasslet. Det som inte kan kläs i ord blir tårar och kärleken är algoritmen, grundbulten i allt, hela kosmos. I ”Vill du kyssa en rebell?” skriver Eva-Stina Byggmästar fram en gnistrande och lekfull hyllning till livet och kärleken.

"...fullständigt fullständigt genial"

Aftonbladet

"Sammanfattande ord: intimt, vackert, roligt, lyckligt…"

Opulens, Bengt Eriksson

"Resultatet blir högstämt och högspänt, vimlande av ord som elektricitet, katedraler, eld, solar och månar, elefanter och ylande vargar. Allt framskrivet med allitterationer, anaforer och assonanser som gör dikterna rätt underbara att läsa högt. [...] Vill du kyssa en rebell? är en hyllning till hungern, till att gå dit det känns och bejaka begäret. Den befinner sig i ett enda, väldigt nu, fastkrokat i ett enda, väldigt du. Men fonden för kärleken, och kanske själva förutsättningen för att diktens jag och diktens du kastar sig så hejdlöst in i varandra, är hela tiden utanförskapet, förskjutningen."
Elliot Lundegård, Hufvudstadsbladet

"Jag har alltid tyckt om Eva-Stina Byggmästars dikter, men hennes nya samling "Vill du kyssa en rebell?" är min absoluta favorit. I den har teman från tidigare djupnat och syntetiserats och på ett förvånande eruptivt sätt alstrat nya uttryck, som inte bara rycker en med utan också övertygar med sitt etos och sin livsfilosofi."
Anna Möller-Sibelius, Vasabladet

"Oavsett dessa stilskiftningar, oavsett om den älskade för stunden förknippas främst med skogen eller med havet, och oavsett vilken mer eller mindre galen metafor som en viss rad glänser av, så är det en sann njutning att läsa Vill du kyssa en rebell? – även om läsningen bitvis tar formen av en bergochdalbaneliknande upplevelse, snarare än en stillsam och tillbakalutad stund i en sakta svängande hängmatta. Och de svängar man som läsare får hänga med i väcker inte bara en välbehaglig yrsel i språksinnet; från både höjderna och bottenlägena finns också en hel del att få syn på. Byggmästar vore inte Byggmästar om hon inte dolde någonting stort i sina dikter, och den fråga som bultar mellan raderna här är ingen mindre än den om vad vi egentligen ska göra med vårt ”enda och vilda liv”. Svaret är förstås lika svårt som enkelt: älska."

Örnen och Kråkan, Sebastian Lönnlöv

"Att läsa Vill du kyssa en rebell är som att ömsom stiga ner i en isvak, ömsom bestiga en vulkan, eller för att citera Byggmästar själv – att naken lägga sig ”i ett nässelsnår / i en snödriva”. Den brännande beröringen sätter sina spår."

Svenska Yle, Marit Lindqvist

"Den är på många sätt en typisk byggmästardikt: kärlekstörstande, lekfull, färgstark, lustfylld, du-beroende, tillgänglig och fullständigt fullständigt genial. /.../ För mig funkar hennes dikter bättre än all antidepressiv medicin i världen. /.../ Jag tycker att hon för den här diktsamlingen förtjänar både Augustpriset och Nordiska rådets pris."

Aftonbladet, Lidija Praizovic

"För mig blir summan av allt detta en vågad balansgång mellan en naiv tillgivenhet och en kompromisslös äkthet, rent av rebellisk, och det fina och det fantastiska är att Eva-Stina Byggmästar får linan att hålla och dikten att lysa klar. Kärlek med förhinder har vi så det räcker och Eva-Stina Byggmästars nya diktsamling är vacker och otidsenlig på ett befriande sätt. I dessa tider är den rent behövlig, så jag hoppas att hon håller sitt ord i slutraden: kärleken är som kokain - / du kommer att bli fast, du kommer / att behöva de där kickarna / för att känna att du ännu lever - / jag vill aldrig någonsin återfå vett och sans.

Visst bådar det gott."

Svenska Dagbladet, Clara Block Hane

"Genomarbetat och snyggt /.../ En lysande bok att läsa en grå dag /.../ Energigivande /.../ bok att bära med sig /.../ dela ut den till alla som som anmäler sig någonstans och har fler rynkor än drömmar."

P1 Kultur, Mikael Timm

"Byggmästar står på egen hand för det samlade jublet i den svenskspråkiga poesin. /.../ det där halleluja-begäret. Den där prisa-tillvaron-blicken. Det är Byggmästar ensam om och det ger henne en alldeles egen status. En lyrisk lyriker som vet att det inte kan bli för mycket rosor."

Dagens Nyheter, Athena Farrokhzad

"Vill du kyssa en rebell är en underbar diktsamling, befriande och otidsenlig. Kanske finns här Sapfos spår. Som så ofta med poesi kan man läsa, läsa om, upptäcka nytt, och i dessa mörka tider är detta en lisa för själen att lyssna till likt musikens klangvärld."

DAST Magazine, Gunilla Lindblad

"Eva-Stina Byggmästars senaste diktsamling, Vill du kyssa en rebell?, är en själfull, stark och vild lovsång till kärlekshungern."

BTJ, Johan Kennebjörk

Recensionsdag: 2023-02-23 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Originalutgåvans utgivningsår: 2023 Omslagsformgivare: Elsa Wohlfahrt Larsson Nomineringar: Nordiska rådets litteraturpris Thema-kod: Modern och samtida poesi Antal sidor: 70 Mått: 138 x 207 x 12 mm Vikt: 200 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146240068 (2023-02-21); E-bok, pdf, 9789146240587 (2023-02-21)

Nyheter om boken

Vill du kyssa en rebell?

Författare: Eva-Stina Byggmästar