Nykomlingen

Författare: Tracy Chevalier

Utgivningsdag: 2018-06-07
Recensionsdag: 2018-06-21

Mediakontakt: Annelie Eldh

När den elvaårige diplomatsonen Osei Kokote börjar på sin fjärde nya skola på sex år, där han dessutom är den enda svarta eleven, vet han att han behöver en allierad om han ska klara av ens sin första dag. Tursamt nog får han snabbt kontakt med Dee, den populäraste flickan på hela skolan. Men det finns en annan elev som inte står ut med att se deras nyfunna vänskap: Ian bestämmer sig genast för att krossa deras relation, till varje pris. Innan skoldagen är över kommer allt att vara förändrat för både lärare och elever.

I Nykomlingen har Tracy Chevalier förflyttat Shakespeares klassiska tragedi Othello till en skolgård i en Washingtonförort på 1970-talet, där ungdomarna både hinner bli ihop och göra slut med varandra före lunchrasten och där de ibland utan att tänka sig för tar efter de vuxnas smygrasism. Berättat utifrån fyra sjätteklassares perspektiv – Osei, Dee, Ian och hans motvilliga flickvän Mimi – har Chevalier åstadkommit ett laddat drama, om vänskap utmanad av svartsjuka, mobbning och svek.

”Chevalier har en stor begåvning för att framkalla en känsla för tid och plats i sina romaner, och den här är inget undantag. Nykomlingen fångar inte bara eran med dess nonchalanta rasism utan även kärnan i upplevelsen av att vara barn på sjuttiotalet, från de blomsterprydda, utsvängda jeansen till dubbelhopprepens snärtar på skolgården. Hennes skickliga och starka version av detta klassiska drama förnyar originalet.”

SAN FRANCISCO BOOK REVIEW

"Shakespeares Othello är komprimerad tidsmässigt, men i stället för att dra ut på processen och göra den mer realistisk för en roman, väljer Tracy Chevalier i stället att krympa skeendet till en enda dag. Det minskar måhända realismen, men blir ändå lyckat då en dag i ett barns liv kan te sig längre än en vecka för en vuxen. På en dag hinner både vänskaper inledas och avslutas, hjärtan bli röda och svarta. Tracy Chevalier har flera fyndiga lösningar på hur intrigen kan föras över till skolmiljö, som att den näsduk som Desdemona slarvar bort här i stället blir ett pennfodral med jordgubbsmönster."

KRISTIAN EKENBERG, NERIKES ALLEHANDA

"Tracy Chevalier är känd för sina historiska romaner, främst Flicka med pärlörhänge. Här har hon skrivit ett drama i Shakespeares anda, som uppslukar sin läsare från första sidan."

EVA TRANEFELDT, PROVINSTIDNINGEN DALSLAND

”Uppslukande … Chevalier skapar en värld som påminner om en interiör av Vermeer, ett enskilt dröjande ögonblick som överskrider sin egen tid och plats.”

THE NEW YORKER

”Chevaliers klingande prosa är lika lysande effektiv som välvårdat silver.”

ENTERTAINMENT WEEKLY

”Framkallar fullödiga landskap … en rösternas mästare.”

NEW YORK TIMES BOOK REVIEW

”Chevaliers talang kännetecknas av hennes förmåga att ge liv åt det förflutnas vardagsliv.”

ELLE

”Chevalier har gjort om pjäsens rollbesättning för att kasta ljus över de särskilda utmaningarna i vår tid … en fascinerande övning … ett retsamt nöje. Hon är oerhört fantasifull i sitt projekt.”

WASHINGTON POST

SAN FRANCISCO BOOK REVIEW

”Boken lyckas gestalta det Shakespeareska dramats känsla av växande obehag, och kulminerar i en störande och olustig klimax som dröjer sig kvar länge.”

BUST

”Detta är även på egen hand en fängslande och fullkomligt övertygande berättelse med trovärdiga romanfigurer och en tragisk upplösning som är god nog för den store skalden.”

PITTSBURGH POST-GAZETTE

”Chevalier lyckas göra en sann tragedi av berättelsen … Nykomlingen kommer att tilltala vuxna Shakespeare-älskare och unga läsare som kanske bara känner till Shakespeare på grund ett par förälskade tonåringar från Verona.”

RALEIGH NEWS AND OBSERVER

”Romanfigurernas ungdom är naturalistiskt och ärligt skildrad, men lyckas ändå locka fram samma patos som Othellos tragiska väg. Det djupa sambandet mellan originalet och det nya verket är häpnadsväckande. Chevalier bygger paralleller inom paralleller som är både överraskande och utsökt träffande … Det är rent, smart och känsloladdat, fyllt med ögonblick som reflekterar ursprungsmaterialet perfekt, samtidigt som det aldrig trillar utanför den nya berättelsens ramar.”

THE MAINE EDGE

”Chevaliers roman lyckas på ett beundransvärt sätt få läsaren att blicka bakåt – till Shakespeares originalpjäs, och framåt mot det som 1970-talets skolbarn fortfarande kan lära oss om rasrelationer i USA idag.”

BOOKREPORTER.COM

”Med tvingande spänning placerar Chevalier Othello på mellanstadiet i en förort i 1970-talets Washington D.C., där skolgården är lika full av giftiga intriger som ett kungligt hov… Chevaliers briljant täta och hetsande improvisation avslöjar i grunden den tragedi och ondska som kommer av rasism, sexism, avundsjuka och rädsla.”

BOOKLIST

”Chevalier använder på ett begåvat sätt möjligheten att vinkla sin berättelse till en kommentar om rasismen i Amerika.”

PUBLISHERS WEEKLY

Nykomlingen ger inte bara en djupare förståelse av pjäsen Othello utan även av den ständigt aktuella frågan om rasism i vårt samhälle. Othello tvingar läsaren att tänka över hur fruktansvärt det måste ha varit för honom att leva i 1500-talets rasistiska Venedig. Chevaliers nyversion tar det hela vägen och får oss att ifrågasätta om vårt samhälle idag egentligen är bättre.”

NATIONAL POST

Recensionsdag: 2018-06-21 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Anna Strandberg Originalutgåvans titel: New Boy Omslagsformgivare: Eva Lindeberg Serie: The Hogarth Shakespeare Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur Antal sidor: 208 Mått: 135 x 214 x 19 mm Vikt: 294 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146229919 (2018-06-07); E-bok, epub2, 9789146229926 (2018-06-07)

Boken ingår i serien The Hogarth Shakespeare

Nykomlingen

Författare: Tracy Chevalier