Lantliga scener

Författare: Amos Oz

Utgivningsdag: 2011-05-04
Recensionsdag: 2011-05-18

Mediakontakt: Isabella Falkowska

Lantliga scener består av åtta noveller som tillsammans bildar en roman. Den utspelar sig i Tel Ilan, en idyllisk men bedagad israelisk by, och varje novell utgår från någon av byns invånare. Det kan vara en man vars hustru lämnat honom, en framgångsrik läkare som slösat sin kärlek på systersonen men nu är ensammare än någonsin, en argsint och förvirrad gammal man och hans uppoffrande dotter, en mäklare som visas omkring i ett stort hus och till sist blir inlåst i källaren men hela tiden intalar sig att allt är i sin ordning.
Alla söker de efter något utan att veta vad det är de saknar, alla bär de på en hemlighet som de, liksom läsaren, bara kan gissa sig till lösningen på.
De enskilda historierna växer till en av vemod infärgad gobeläng om en by stadd i förändring, om människor som vandrar ut och in ur varandras liv. Det är ingen politisk allegori men under varje berättelse vibrerar en dissonans, en aning om en annan historia under ytan, redo att bryta fram, att hittas, om bara sökandet fortsätter.
I Lantliga scener bjuder Amos Oz på utsökt drömsk, sorgsen men aldrig uppgiven läsning. Boken belönades med det prestigefulla Prix Méditerranée Etranger 2010.

Om Lantliga scener:

"Amos Oz hantering av det litterära greppet allegori är briljant. Vi har inte att göra med något kulissbygge, utan med en historisk verklighet betraktad samtidigt inifrån och utifrån. Kraften hos tidens ström har dämts upp och stelnat till en kryptisk och obönhörlig rumslighet där människorna rör sig, till synes instängda. Men även om misströstan slår an grundtonen, så tecknas konturerna av ett återhållet hopp i form av vissa gestalter som i sin vardagsgärning tillvaratar möjligheten att påverka det näraliggande. Efter hand infinner sig hos läsaren en djup ro. Livsödena i Tel Ilan blir fästen för en känsla av samling som inte kräver vare sig distraktion eller intensifiering."

Svenska Dagbladet

" (...) som alltid i ett verk av Amos Oz är det oavlåtligt intressant och välskrivet, och den blygsamma framtoningen till trots är det en bok som kopplar ett fast grepp om inget mindre än Israels själ."

Upsala Nya Tidning

Om Lantliga scener:

Svenska Dagbladet

"Lantliga scener är en stor liten bok ..."

Göteborgs-Posten

"[ett] mycket välkomponerat litterärt verk."

Kristianstadsbladet

"Amos Oz är en lysande språkkonstnär och han förnekar sig inte den här gången heller."

Laholms Tidning

"Framförallt säger väl Lantliga scener att den mänskliga belägenheten är en melankolisk historia. Och den säger det på ett vackert, låmält och psykologiskt fägslande sätt."

Nordvästra Skånes Tidningar

"Slående är snarast den öppenhet och poetiska rymd som präglar romanen. Oz milda ironi och varma – men ibland också bitska och även absurda – humor, gör Lantliga scener till lika charmigt underhållande som stillsamt tankeväckande läsning."

Borlänge Tidning

Upsala Nya Tidning

"Trots sin lågmäldhet har den en intensitet i framställningen som verkligen berör när den gestaltar det hemlighetsfulla som verkar i och kring människan. Det är en mycket stimulerande uppgift att ta del av allt det gåtfulla som han överlämnar till läsaren."

Borås Tidning

"(...) en bitterljuv perforering av sorgens och längtans väsen."

Bohuslänningen

"Den drivne och effektive berättaren Oz komplicerar, blandar och ger, tolkningen överlåter han åt oss läsare. En utmaning väl värd att anta!"

Västmanlands Läns Tidning

Amos Oz på Stadsbiblioteket i Malmö:

"Är hans romaner i själva verket politiska allegorier om Israel och den bittra konflikten med Palestina? Men den godmodige och elegant spirituelle Oz var benhård på den punkten: Om ni vill ta del av mina politiska ställningstaganden - de är ju inte direkt hemliga - får ni läsa mina tidningsartiklar. Mina skönlitterära verk, däremot, handlar om livet och döden, kärleken och sorgen, om drömmar och besvikelser. "Far away from the headlines".

Martin Lagerholm, Kvällsposten

"Det är knäpptyst av förväntan minuterna innan Oz slår sig ner på scenen. Efter en timme och en kvart tackas han med stående ovationer. Mycket välförtjänt. Med hjälp av humor och värme har Amos Oz då lyckats övertyga en om att hebreiska är världens mest vitala språk och att det finns förnuftiga svar på allt, också på konflikterna i Mellanöstern. Trollkarlen Oz, en i alla avseenden nobel man."

Per Svensson, Sydsvenskan

Recensionsdag: 2011-05-18 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Rose-Marie Nielsen Originalutgåvans titel: Temunot me-haye ha-kefar Originalutgåvans utgivningsår: 2009 Omslagsformgivare: Sara R. Acedo Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 213 Mått: 133 x 213 x 20 mm Vikt: 335 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146220527 (2011-05-04)

Lantliga scener

Författare: Amos Oz

Utgivningsdag: 2011-05-04