De anställda

En arbetsplatsroman från det 22:a århundradet
Författare: Olga Ravn

Utgivningsdag: 2023-10-30
Recensionsdag: 2023-11-09

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

"Allt jag letar efter i en roman. Jag var besatt från första till sista sidan. En märklig, vacker, djupt intelligent och tankeväckande undersökning av vad det innebär att vara människa. De anställda är ett upphetsande mästerligt konstverk." Max Porter

En arbetsplatsroman från det 22:a århundradet. I ett hundratal korta texter utformade som vittnesmål inför en anonym kommitté, berättar besättningen på det sextusende skeppet om sig själva. Besättningen består av både människor och de människoliknande – de som fötts och de som skapats. Farkosten har stött på planeten Nyupptäckten i yttre rymden, och därifrån tagit ombord några mystiska föremål. Föremålen har stört rymdskeppets funktioner och väckt besvärande frågor bland besättningen: Vad är egentligen våra uppgifter? Vad betyder det att vara mänsklig? Vad är ett liv? Vad är ett arbete?

De anställda har utkommit i tjugofem länder och hyllats av en samstämmig kritikerkår. Den hamnade på korta listan till International Booker och den nominerades också till det nyinstiftade The Ursula K. Le Guin Prize for Fiction och National Book Award.

"Ett förunderligt, oändligt och svindlande verk." Politiken

"Olga Ravn skriver strävt och obehagligt men också roligt, det är en lek med bistra komponenter. Det myndighetsanstrukna rapportspråket från en ödslig plats bortom fantasin om humanismens frälsning ifrån ondo förstärker det klaustrofobiska. [...] Kusligheten frammanas av de suddiga gränserna mellan vi och dom. Det är suggestivt och spännande och trots att ingen enskild anställd träder fram som en huvudperson att följa berörs jag av kollektivet också bortanför den tänka idéromanens logik och vill inte riktigt att de ska gå under, trots allt." DagensETC, Jenny Aschenbrenner

"En Aniara för vår tid [...] Det är en roman som kan läsas på flera sätt, som vass arbetskritik, som ett utforskande av människans existens, som framtidsdystopi. Eller ett inlägg i AI-debatten. Men det bästa är att man vare sig kan eller behöver välja. I stället framträder "De anställda" lika orubblig och svårbeskriven som de mystiska föremål skeppet huserar. De som sprider glädje och förundran, som magnetiskt lockar människorna till sig." Expressen, Valerie Kyeyune Backström

"Ett kollektivt drömspel. Och det är synd om människorna, som Strindberg skrev, men man tycker plötsligt mycket om dem - och litteraturen om oss. Särskilt den danska." SVT Kultur, Ulrika Milles

"Läsningen känns som en feberdröm från en framtida arbetsplats, där alienationen gått så långt att arbetsbeskrivningarna blir till tripprapporter. Jag föreställer mig ofta att vittnesmålen berättas från en scen, där rekvisitan är precis så färgglad och vidrig som den beskrivs i boken. Kanske är det som dramatik denna berättelse på riktigt kan förtrolla, och avskräcka." Göteborgs-Posten, Nina Morby

"Hon skapar något helt eget. Att läsa ”De anställda” är att släppas ner mitt i ett pågående skeende någonstans i universum. [...] ”De anställda” är en skrämmande skildring av människan som en utbytbar organisk kugge i ett evighetshjul som obarmhärtigt fortsätter att snurra."

Dagens Nyheter, Johanna Käck

"Vackrare än så här blir det inte." Berlingske

Recensionsdag: 2023-11-09 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Johanne Lykke Naderehvandi Originalutgåvans titel: De ansatte Omslagsformgivare: Jennifer Bergkvist Nomineringar: National Book Award Boktyp: Filosofiska undersökningar, Samtidsromaner Platser: rymden Thema-kod: Science fiction, Rymden Antal sidor: 140 Mått: 135 x 195 x 17 mm Vikt: 251 g Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789146240921 (2023-10-30); E-bok, epub2, 9789146240938 (2023-10-30)

De anställda

Författare: Olga Ravn

Utgivningsdag: 2023-10-30