En trädgårdsberättelse
Författare: Jonas Karlsson
Köp boken Lyssna på boken Provläs

Utgivningsdag: 2019-04-04
Recensionsdag: 2019-04-04

Mediakontakt: Janina Rak

Ingmar är en pensionerad regissör, änkeman sedan en tid, som lever lite desillusionerat, men nu återfått glädjen i tillvaron på egen hand genom att ägna tiden åt sin frus rosenträdgård. Men sommaren är ovanligt het, det var väldigt länge sedan det regnade och rosorna behöver vatten. På baksidan av huset, gömd bland sly och ogräs, hittar Ingmar en gammal rostig kran som visar sig ha oväntade egenskaper.

"Fjolårets ökensommar breder ut sig i den här pärlan signerad Jonas Karlsson (...) Solen gassar. Ingmar påtar. Grannarna är ett sabla gissel; Ingmar vill absolut inte umgås med glappkäftade småborgare, men konfrontationer blir det förstås i alla fall och dialogerna lyser av stillsam vardagshumor." /Jenny Lindh, M-magasin

"Regnmannen är en skröna som handlar en mängd olika företeelser: åldrandet, ensamhet, trädgårdsskötsel och nervösa karriärpolitiker. Den innehåller några extra fina reflektioner över teatern, dess förutsättningar och väsen men texten tar också ett hopp över staketet till en antytt metafysisk sida. På slutet blir det också klart att detta är en bok om upphörandet och sorgen. (...) Texten håller fram trädgården men också lika mycket teatern som en plats för underverk. Scenen som magiskt rum där man kan – om allt blir rätt – upptäcka det icke-uppenbara. Att våga tro på möten och att förmedla känslor. Att ha en kanal öppen mot det okända. (...) Jonas Karlsson skriver med säker hand och mild humor. Sättet påminner ibland om dramatikerkollegan, engelsmannen Alan Bennett som ju också skriver prosa. (...) Båda skriver till synes enkla texter som har en hel del att säga vid sidan av sina huvudspår. Historien om Ingmar Karlsson är också en skildring av övermod och girighet men dessutom av hur en åldrad hjärna kan spela innehavaren vissa spratt. Frågan uppstår: vem eller vad regisserar vad eller vem. (...) Berättelsen om Ingmar och Inger Karlsson är intelligent samtidsmoralitet, komplett med en knippa undertexter. Regnmannen passar perfekt till hängmattan, eller om sommaren regnar bort. Om den nu gör det, ty möjligen är det ju så att vi faktiskt får hoppas på det sista alternativet." /Lars Ring, Svenska Dagbladet

"Jonas Karlsson är en fin stilist. Med utmärkt känsla för rytm; det återhållsamma varvas med komiska utbrott, dialogerna är lyhört avlyssnade. (...) Och som läsare tror man på vartenda ord." /Stefan Eklund, Borås Tidning

"Jonas Karlssons sjätte bok är välskriven och lättsam. På gränsen till tramsig, tänker jag i början, men snart tar den sällsamma känslan av att vara invigd i Ingmars hemlighet över och historien slukar både mig och mina tvivel. Berättelsen vecklar ut sig som en av trädgårdens väldoftande Eden-rosor och är i sin fulla prakt en ömt berättad saga om att åldras. Om att förlora sin tidigare så självklara plats i samhället och försöka finna sig tillrätta med nya tider och nya villkor." /Celia Svedhem, Tidningen Vi

"Det är en både dråplig och säregen berättelse om en man som odlar rosor och som kan styra över regnet. (...) Karlsson lägger sig mycket nära sina figurer och stiger då och då in i deras ström av tankar och röster (...) en läsvärd och habil roman." /Dan Sjögren, Dala-Demokraten

"Regnmannen är egentligen en ren bagatell, men visst har den sina poänger. Inte minst för att Karlsson är en så god berättare. Han bygger upp sina scener med precis det rätta måttet av detaljer, och med sin stora erfarenhet som skådespelare är han infernaliskt skicklig på att karakterisera folk genom repliker och tal. Pladdrande, dumdryga, inställsamma människor fångar Jonas Karlsson så till den grad på kornet, att det kryper efter ryggen på läsaren. Men satiren är inte hjärtlös. Ingmar är kärleksfullt tecknad trots sina delvis ganska skrala självinsikter, och hans son Erik, som försöker hjälpa och förstå sin gamle far, är direkt sympatisk." /Lennart Bromander, Aftonbladet

"Regnmannen är en sympatisk och lågmält humoristisk berättelse om att bli gubbe, men också en berättelse om att skapa. Om att följa sin egen röst." /Gunilla Brodrej, Expressen

"... en trivsam berättelse om åldrande och om att hitta sätt att få saker att växa igen." /Annika Zeffer, Kommunalarbetaren

"Regnmannen är en sympatisk och lågmäld berättelse, som utspelar sig i gränslandet mellan fantasi och verklighet. Ett varmt och humoristiskt kammarspel om rosor och regn. Och – kanske – om att hitta ett lugn till sist." /Margaretha Levin Blekastad, Sundsvalls Tidning

Recensionsdag: 2019-04-04 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2019 Omslagsformgivare: Lotta Kühlhorn Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146235453 (2019-04-04); E-bok, epub2, 9789146235460 (2019-04-04); Ljudbok, digital, 9789178271016 (2019-04-04); Pocket, 9789174297904 (2019-11-14)

Nyheter om boken

Regnmannen

En trädgårdsberättelse