Vid sidan av

Möten med författare från fyrtiotal till sjuttiotal
Författare: Olof Lagercrantz

Utgivningsdag: 2011-02-24
Recensionsdag: 2011-03-10

Mediakontakt: Isabella Falkowska

Olof Lagercrantz skrev dagbok i nästan hela sitt liv. Det var – säger hans anhöriga – ett sätt för honom att leva. Han gjorde anteckningarna sent på kvällen, oftast i form av små katalogkort sorterade i kortlådor. För det mesta var skrivningarna korta, tillfälliga och olika teman blandades. Han kunde i ett och samma stycke gå från några ord om kollegan Tingsten till noteringar om vad som just då hände i köket strax intill. Han ändrade aldrig ett ord i sina anteckningar, som på det viset ofta fick en annan karaktär än hans publicerade texter.
Olof Lagercrantz var en nyckelperson i sin samtid. Inte bara för att han hade stor makt i svenskt kulturliv utan för att han också hade personliga relationer till stora delar av författareliten.
I Vid sidan av har litteraturvetaren Stina Otterberg och Richard Lagercrantz gjort ett urval ur dagboken. De har valt sådant Olof Lagercrantz skrev om författarkollegor och vänner och varvat anteckningarna med den kritik han samtidigt skrev om dem i DN. Där finns t.ex. skrivningar om Karin Boye, Artur Lundkvist och Maria Wine, Johannes Edfelt, Erik Lindegren, Ulf Linde och Pär Lagerkvist.
Förutom inblickar i tidens litterära nätverk och glimtar från familjens vardagsliv, ges även förklaringar till vidden av Olof Lagercrantz betydelse som kritiker och kultur- och chefredaktör för DN.
Personligt förord av Horace Engdahl.

"Det är en fest att läsa anteckningarna och ett utmärkt sätt att fira kritikerns hundraårsdag." Göteborgs-Posten

"Det är ett stilfullt porträtt. Ett av otaliga i urvalsvolymen." Sydsvenska Dagbladet

Om Vid sidan av:

"Olof Lagercrantz var något av en mästare i de korta karakteristikerna. Med några kärnfulla meningar kan han fånga det innersta väsendet – själva essensen – hos en människas personlighet, eller åtminstone ge sitt subjektiva, ofta nog så skarpsinniga, porträtt av dem han träffat. Det var som om han kunde se rakt igenom människor. De stod där som avklädda in på bara skinnet – med nerverna och idiosynkrasierna blottade – inför hans blå, granskande och vassa blick." Helsingborgs Dagblad

"Boken är både givande och intressant, också för att en så lysande stilist håller i pennan." Blekinge Läns Tidning

Ur dagboken:

April 1944. ”Sista gången jag såg Karin Boye följde jag henne en kväll hem till Skeppargatan. När vi skildes utanför hennes port omfamnade vi varandra och jag sade: ’Jag söker snart upp dig’. Hon svarade: ’Det gör du nog aldrig’. Jag minns ännu så tydligt de orden och hör hennes tonfall.”

Ur dagboken1958:

Senare. Jag läste på ett par ställen i min kortdagbok och tyckte inte det var ointressant. Jag tänkte att om dessa blad en gång publiceras kommer kanske någon att jämföra vad jag sade om samtida författare här med vad jag sagt som kritiker i Dagens Nyheter och tidigare på andra ställen. Ack, jag kan se förnums­tigheten blomma som den gärna gör kring dagböcker. Varför skrev han om att han hade ont i magen den dag världens öden avgjordes? Och andra lika spirituella frågor.

Men någon begåvad läsare finns det väl som inser att allt är belysningar endast, att intet i denna dagbok gör anspråk på att vara sanning. När jag skrev i tidningen sökte jag säga något väsentligt om den bok jag hade framför mig. Kanske såg jag ofta medvetet bort från bristerna, från sådant som jag reagerade mot. Jag såg som min uppgift att se det värdefulla främst. Att vara en god kritiker är framför allt att stå i ett produktivt förhållande till det man yttrar sig om. Allt annat är likgiltigt. Metoder och sådant är bara struntprat av pedanter. Här i dagboken fick allt bli som det ville sig – ofta tänker jag knappast när jag sitter, som nu, och låter fingrarna löpa.

Recensionsdag: 2011-03-10 Genre: Historia och arkeologi Originalutgåvans utgivningsår: 2011 Förordsförfattare: Horace Engdahl Omslagsformgivare: Håkan Liljemärker Thema-kod: Socialhistoria och kulturhistoria Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146221050 (2011-02-24); E-bok, epub2, 9789143511925 (2011-02-24)

Vid sidan av

Författare: Olof Lagercrantz

Utgivningsdag: 2011-02-24