Wahlström och Widstrand, 2019-01-24

Foto: Ulf Andersen

Ett europeiskt öde och en kvinna med ovanligt stark känsla för orden

1956 flydde 21-åriga Agota Kristof Ungern tillsammans med man och fyramånaders bebis. I bagaget hade de blöjor och ordböcker. De första åren i ett välkomnande Schweiz beskriver hon som en öken – utan sammanhang, utan språk, utan att kunna läsa och skriva. Kristof blev kvar i Schweiz fram till sin död 2011, men förlorade för alltid känsla av tillhörighet, vilket kom att prägla hennes liv och författarskap. Hennes böcker har översattes till mer än 30 språk, filmats och prisbelönats.

Skolgång, dagboksskrivande, Stalinkultur och landsflykt

– Fem år efter det att jag kom till Schweiz kan jag tala på franska, men jag kan inte läsa. Jag har blivit analfabet igen igen. Jag som kunde läsa när jag var fyra, skriver Agota Kristof i sin självbiografi Analfabeten. På knappt 50 sidor lyckas hon säga mer om ett liv än vad många andra gör på flera hundra sidor.

 

Agota Kristofs romantrilogi är brutal och vacker

I dagarna har ytterligare tre titlar – i ett band – utkommit i svensk översättning: Den stora skrivboken • Beviset • Den tredje lögnen. På ett avskalat och kristallklart språk rasar berättelsen fram över sidorna. Det är krig. För att undkomma svälten i staden skickar en mor sina tvillingsöner till en avlägsen by ute på landet by för att leva med sin mormor. En mormor som kallas Häxan av byns invånare och som är alkoholiserad och elak. Pojkarnas far är vid fronten och ingen vet om han lever. För att överleva i den absurda och inhumana vuxenvärlden för Lucas och Claus en krigsdagbok över allt de upplever.

Så hittade förläggaren Agota Kristof.

Röster om romantrilogin

"jag satt som fastfrusen, drabbad på ett sätt man sällan blir.” Jenny Aschenbrenner, SvD

”Det finns romaner som förändrar sin läsares seende, som drabbar med en kraft utöver det vanliga. Agota Kristofs böcker är sådana, präglade av ett slags rå magi som är oöverträffad.” Hanna Nordenhök, Expressen

”närmast genial” och ”sällan har jag läst något så nervigt raffinerat och på djupet originellt.” Maria Schottenius, DN

”Trilogin är något av det bästa jag läst... Den är en snillrik hyllning till litteraturen. Hur läsande och skrivande – som upphöjts till berättarmagi – håller människan upprätt. Hur tomt och prövande livet än kan vara.” Anneli Jordahl, Aftonbladet

"En fullkomligt enastående roman. Både lysande och förfärande, både klargörande och gåtfull." Majgull Axelsson