Det nionde brevet

Författare: Catrin Ormestad

Utgivningsdag: 2016-05-12
Recensionsdag: 2016-05-26

Mediakontakt: Lina Kåberg Stene

När Lea Höjer begravs i Gräsö kyrka samlas ön för att ta farväl av en respekterad men fruktad matriark. Hemmasonen Walter är ensam med den numera olönsamma gården, och när han röjer i kvarlåtenskapen hittar han en bunt oöppnade brev.
Vilka hemligheter döljer sig i hans mors förflutna? Och vem är främlingen som dyker upp i kyrkan och som ber att få tälta på hans mark?
Walters dotter Juliana har kommit hem för begravningen och hon och Orlando, som mannen heter, dras till varandra, trots Walters känsla av att Orlando inte är den han utger sig för att vara. Varför river hans närvaro upp minnet av den dramatiska sommaren när ett resande tivoli kom till ön? En sommar då världen inte bara flammade av hat och rädsla, utan också av hopp, för det var då Walter mötte Hana. Barfota och iförd en urblekt klänning steg hon ur en målad husvagn midsommaren 1955, och med en enda blick fick hon bondpojken att glömma allt han trott sig veta om sig själv och det liv han var ämnad att leva.
Under några skimrande dagar trotsade de alla krafter som försökte skilja dem åt, och ett annat liv tedde sig för ett ögonblick möjligt. Men när midsommarhelgen var över var lägret nerbrunnet och Hana försvunnen. Vem som bar ansvaret för katastrofen har aldrig klarlagts.

Det nionde brevet är en roman om familjehemligheter och lögner, om valet mellan att stanna eller ge sig av, om fördomar och om kärleken som förlösare eller befriare. Det är också en berättelse om en skärgård i förändring, om gårdar som förvandlas till sommarstugor, hagar och vikar som växer igen, och om gammal kunskap som för alltid går förlorad.

"Redan i prologen lyckas Catrin Ormestad koppla ett thrillergrepp om läsaren. ... Jag förundras över exaktheten i platserna och dofterna. De vita kålfjärilarna som fladdrar över potatisblasten. Korna som rapar timjan och körvel. Currykyckling tillagad i tryckkokaren. ... imponerande debut ... I hennes otvungna klara språk finns allt vi behöver veta." Elsa Westerstad, Svenska Dagbladet

Om Det nionde brevet:

"(...) när hon nu romandebuterar är det med en klassisk svensk sommarskildring full av cykelturer förbi igenbommade byskolor och månskensdopp bland släta klipphällar. (...) Men tidlösheten bedrar. För vad Ormestad skildrar, mot en fond av syrener och midsommarfirande, är ett Sverige på reträtt. (...) I långa återblickar på det avlägsna femtiotalet bygger författaren upp en deckarliknande intrig som kretsar kring skuld, främlingsfientlighet och personligt ansvar. Det är spännande (...) Det andra dramat däremot, den sista sommaren med korna, berättas med lågmäld intensitet. Och med ett patos som aldrig behöver höja rösten. Ormestad kan sina ladugårdar och vet hur ljuset spelar inne i gamla båthus. Jag tycker om det där, hur en författare så självklart tar parti för provinsen - men utan att framställa den som exotisk och utan att ställa den mot något annat." Jens Christian Brandt, Dagens Nyheter

"På många sätt tycker jag att hennes egen bok liknar just de där mustigt melodramatiska följetongerna. Kanske också Strindbergs berättelser från havsbandet. Eller Vilhelm Mobergs lantliga epos. Det är midsommarnatt, romer kommer till byn med sitt tivoli, bondsonen blir hett förälskad i 'zigenarkungens' dotter. (...) Catrin Ormestad återskapar för att förstå det som händer i dag, både psykologiskt och socialt. Gräsö är ett hett sommarparadis med mörka skuggor. En liten värld som speglar den stora. (...) Men jag slukar hungrigt en rakt igenom fascinerande och spännande roman. Det känns faktiskt helt rätt att bli påmind om veckotidningsföljetongerna jag läste i farmors kök, i en annan liten by, i ett land som vi nog bara tror att vi känner." Bodil Juggas, Arbetarbladet

"Ormestad är en skicklig berättare; det råder en perfekt balans mellan berättelsens då och nu och tidigare obegripliga orsakssamband avtäcks steg för steg, inte minst tack vare det nionde brevet från Lea som länge har väntat på att läsas. Allt enligt devisen "gamla synder kastar långa skuggor", men där synderna lika gärna kan vara kollektiva. (...) Det nionde brevet [är] en av de mest fängslande och stilistiskt imponerande romaner av det klassiska snittet som jag har läst på länge." Marta Ronne, Upsala Nya Tidning

"Den fördomsfulle tror kanske att det behövs bestialiska mord och poliser för att kunna skapa en riktigt bra spänningsroman, men Det nionde brevet med sitt lågmälda berättande fyllt av detaljer från Gräsö i Roslagen bör motbevisa detta. (...) Varje kapitel i Det nionde brevet inleds med ett citat ur en handbok för illusionister. Det anger inte bara temat för varje pusselbit i denna spänningsroman, utan påminner också läsaren om det som den okända mannen från begravningen vid ett tillfälle säger: att det första som varje illusionist lär sig är att publiken vill bli bedragen. Detsamma kan man väl säga om läsaren, att läsa är att vilja förlora sig och en skicklig författare vet hur den ska dra nytta av detta begär. När det gäller Catrin Ormestads förmåga tvivlar jag inte, detta är en mycket imponerande debut." ÅM Hellman, Borås Tidning

"Och det är också en bladvändare som manar till sträckläsning hon skrivit, Catrin Ormestad, om begravda drömmar och bortträngda känslor. Med en djup kunskap om enslighet och ö-mentalitet men också kärlek till platsen och brukandet av jorden, tycks det mig." Katarina Wikars, Kulturnytt, Sveriges radio

"Ormestad har vävt en spännande intrig som driver läsaren framåt genom den ganska omfångsrika romanen. (...) i botten finns väsentliga frågeställningar om hur vi väljer att leva våra liv. (...) Ormestad har gjort en fin debut." Johan Werkmäster, Göteborgs-Posten

" (...) hennes skönlitterära debut. Jag vill börja med att konstatera att det är en synnerligen imponerande och välkomponerad sådan. (...) Det kretsar kring ett sällskap romer som kom till ön på 1950-talet och innefattar klassiska ingredienser som passionerad kärlek och ond bråd död. Ormestad lyckas väja för klichéerna och tecknar trovärdiga porträtt av sina många romangestalter - både de bofasta och de resande. På en väl avvägd och lödig prosa väver hon samman stoff, som ytterst handlar om människans avgörande livsval och drömmar - om att bryta upp och att stanna kvar. Klassiska teman de också. Men just den här historien har aldrig berättats förut." Oline Stig, Tidningen Vi

"Stark romandebut i svunnet sommarlandskap om fördomar, förluster och kanske försoning. Spännande som en thriller." EW, Fokus

"”Det nionde brevet” är en roman om fördomar och kärlek. Och den osäkra frågan vad som är starkast av dem två. (...) Catrin Ormestad gör en stark och säker debut. Hon använder sina egna erfarenheter av att vistas i olika kulturer, där ”hemma” och ”borta” är ambivalenta platser och destinationer. En underhållande och fängslande roman med ett anslag som stämmer till eftertanke i en tid då flyktingströmmar och invandring bryter även vår isolation och ställer nya frågor. Läs den!" Jakob Carlander, Norrköpings Tidningar

"Det är nästan obegripligt att det här är en debutbok! (...) Vilken fantastisk berättare Catrin Ormestad är! (...) En njutning att läsa." Eva åÅström, Expressen

"Det är inte ofta man möter en debutant av Catrin Ormestads kaliber som i Det nionde brevet. Här ryms en färgstark berättelse, spännande, genomarbetad och med ett språk så att man baxnar. Den lite gåtfulla tonen, de många exakta iakttagelserna och tonfallen gör denna kärleksskildring från skärgårdens Gräsö till ett alltigenom imponerande förstlingsverk." Bo-Ingvar Kollberg, Upsala Nya Tidning

Recensionsdag: 2016-05-26 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Omslagsformgivare: Kerstin Hanson Tidsperioder: midsommar Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146230472 (2016-05-12); E-bok, epub2, 9789146230489 (2016-05-12); Pocket, 9789175035833 (2016-11-17)

Det nionde brevet

Författare: Catrin Ormestad

Utgivningsdag: 2016-05-12