Från vinter till vinter

Författare: Gunnar Harding

Utgivningsdag: 2015-09-03
Recensionsdag: 2015-09-17

Gunnar Hardings tjugonde diktsamling sedan debuten 1967 heter Från vinter till vinter. Från mörker och kyla till mörker och kyla. Det har alltid funnits en svärta i hans dikt, som har tämjts med perfektion, med uppsluppenhet och lätthet i uttrycket. En poesins Charlie Chaplin.
En personlig poet har han alltid varit, inte minst genom sin karaktäristiska stil. Men här sliter Gunnar Harding nästan demonstrativt av sig alla skyddande masker, alla försök till kurragömma. Ålder kryper inpå. Kärlek torkar in. Staden mullrar ända in i lägenheten där stillheten inte infinner sig. Ord söker sig tillbaka. Ord från det förflutna. Allt som slagit ut i grönska kommer att "dränkas i ett hav av löv". Men det är också den mörkare glädjen som sveper in i samlingen, inte bara åldrandets fimbulvinter. Gunnar Harding har doppat penseln och pennan i järnvitriol och galläpple och det känns på smaken.

"Och 'YES!' vill jag också utropa till Gunnar Harding och hans många läsare, för Från vinter till vinter är verkligt stor dikt." Mats Granberg, Norrköpings Tidningar

Om Från vinter till vinter:

" ... det [är] en konkret, vardagsnära poesi Gunnar Harding skriver, där lysande förtvivlade illusioner släckts ner till en torsdags verklighet med medvetslösa dammråttor i hörnen. (...) I sin stillsamma poesi visar Gunnar Harding upp ett mycket gediget hantverkskunnande. Jag fylls av en tacksamhet, när jag läser." Gustaf Berglund, Dala-Demokraten

"Harding har ett sätt att teckna stora händelser mot en knivskarp vardaglighet i detaljerna vilket gör en försvarslös som läsare mot sorgen, och egendomligt nog även mot futtigheten i just det livsomstörtande. (...) Hos Harding finns en frisk biton av gnäll och lustigheter nedsänkt i raderna. Och det är bra – hellre humör än uppgivenhet. (...) Hardings högst läsbara och bildrika poesi har en sorts osökt musikalitet – utan refränger men med baktakter, omtagningar och tempoväxlingar. Ljud och ljus samspelar fint. Från vinter till vinter utgör en komposition där det inledande utslocknandet antydningsvis leder genom minnen och årstider (dock inte våren) fram till ett nytt tillstånd: en omstart, det vita pappret som åter skall skrivas på, och en ny vinter. Jag avslutar gärna med ytterligare ett citat: 'Kan det vara så enkelt? Ja, så enkelt kan det vara'." Per Engström, Kulturnytt

"En sprittande uppsluppenhet invid ett frätande skarpt livsvemod, där någonstans står den sene Harding. (...) Det är starka sammanfattande känslor. Det är helheten av liv och helheten av natur och årscykler. Det är en hudlös närhet, en nästan chockerande ärlighet inför slutstrofen: den mörkare glädjen." Tomas Löthman, Norrländska Socialdemokraten

"Hans dikt har alltid en tänkt publik hur enslig den än må vara, och det märks i färgskalan som, hur subtil den än är, alltid ropar: titta hit! Versen saknar beat, men i stället har den swing så att det gungar om den. (...) Den som vill avföra honom ur samtidspoesin bevisar därmed bara sin egen formidabla tråkighet. Gunnar Harding är fortfarande en av våra mest läs- och älskansvärda poeter." Magnus Ringgren, Aftonbladet

"Från vinter till vinter som imponerande nog är hans artonde diktsamling (Harding är född 1940 och jag betraktar honom som en svensk samtida poesis tre vise män). Hans nya diktsamling är pregnant, tydlig och jag håller den som en av hans bästa. (...) Och 'YES!' vill jag också utropa till Gunnar Harding och hans många läsare, för Från vinter till vinter är verkligt stor dikt." Mats Granberg, Norrköpings Tidningar

"Han är en "tankspriddhetens ständige sekreterare", som låter sitt bildspråk springa fritt. Och i en värld präglad av allt större kontrollbehov är det inte poesins minsta uppgift att utöva brist på kontroll. Detta är Harding bra på. (...) Hur som helst: Det är lätt att gilla Hardings dikter." Malte Persson, Expressen

"Den nya samlingen har beröringspunkter med den förra, Innerstad (2009), men bärs av en annan klarhet. Luften är högre och krispigare i de nya dikterna, som om titelns klimat färgat tilltal och iakttagelser." Jesper Olsson, Svenska Dagbladet

"Träffsäker vardagsrealism förpackad i känslighet gör dikterna värda att läsas både en och flera gånger. (...) Det här blev många citat. Men det visar min egen uppskattning av Gunnar Hardings dikter. De kan inte refereras med andra ord än hans egna. Jag tycker mycket om dem." Josef Rydén, Tranås Tidning

"Dikten är ett fint exempel på hur mångskiktade allusionerna och referenserna kan vara hos Harding. Saker och ting är sällan på ett entydigt sätt privata eller allmängiltiga, bokstavliga eller bildliga, utan alltihop på en gång. För att åstadkomma en sådan förtätning utan att bli abstrus eller livlöst virtuos krävs snille. (...) Det är typiskt för Harding att formulera det riktigt plågsamma med så enkla ord som möjligt. Komplikationernas och syntaxflätornas mästerlige frammanare av rum där vi är samtidigt inne och utanför, vet när det är dags att lägga undan trollstaven och låta sorg bara ske." Ulf Eriksson, Göteborgs-Posten

"Nu är det som att Hardings om­fattande poetiska kunskapsfält äntligen kommer till sin rätt. Inte bara i generösa introduktioner av andra författarskap, utan också i den egna poesin. Från vinter till vinter är både grå och ful och sorg och skam. Liksom den är gul och sol och stråk av lycka. Samlingen lämnar efter sig vad den sista dikten eftersökte. En mörkare glädje." Anna Hallberg, Dagens Nyheter

"det blir så tydligt att Harding utan tvekan tillhör våra främsta nu levande poeter. Det är enkelt, avklarnat. Det finns inga onödiga gester, ingenting annat än just bara kristallklar lyrik. (...) Det är en sorgesång, inte bara över en brusten relation, utan lika mycket över vår oförmåga att kunna leva tillsammans. Från vinter till vinter är en imponerande diktsamling där det faktiskt inte finns en enda falsk ton, inte ett enda felplacerat ord. Jag är både djupt tagen och berörd." Kristian Lundberg, Gefle Dagblad

"Skrivtecknen liknas vid kringfladdrande kajor, men även om han odlar distraktionen är Hardings dikt sällsamt träffsäker och det är en fröjd att följa de flaxande tankarna, också en verklig oktobertorsdag. I den sista dikten förklarar författaren att han söker "en mörkare glädje". Visst är det väl i poesin en sådan står att finna." Ann Lingebrandt, Sydsvenskan

"Så mycket finns att glädjas åt i dessa texter, denna nästan perfekta poesi." Håkan Andersson, Gotlands Tidningar

Recensionsdag: 2015-09-17 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Thema-kod: Poesi Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146228165 (2015-09-03); E-bok, epub2, 9789146228172 (2015-09-03)

Från vinter till vinter