De döda kommer från Karelen

Författare: Jerker Sagfors

Utgivningsdag: 2015-04-02
Recensionsdag: 2015-04-16

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

I den fattiga och eftersatta centraleuropeiska byn Federsee städas slaktarens skjul ur och man dekorerar med vildblommor och ris. Borgmästaren håller tal för att lugna invånarna, men varnar samtidigt för de ondskefulla finnarna. Federseeborna förenas i sin rädsla för finnen, som befaras komma österifrån för att dränera deras livsviktiga kärr och nattetid smyga omkring i byn i sin jakt på människokött. Med vidskepelse och indoktrinering övertygas byborna om att de bör slå ihjäl och begrava förbipasserande främlingar i kärret. Något håller dock på att hända; kärret bubblar av mosslikens långsamma uppvaknande, oseende ögon stirrar upp från myrens botten, naturens krafter gör sig påminda. Det finns till och med bybor som börjat ifrågasätta om det verkligen är finnen som är fienden. I Strasbourg sitter samtidigt en observatör som notarieför människans förehavanden och den oro som får Jorden att förbereda sig för revolt. De döda kommer från Karelen är en diktberättelse om ovillkorlig symbios, om mekanismerna bakom undergången, om att byta blickriktning och titta upp mot universum och ner i den bruna jorden.

"[Han lyckas] onekligen fånga den förtvivlade skräck för det främmande som lurar i botten på den europeiska historiens träsk." /Martin Aagård, Aftonbladet

"[Han lyckas] onekligen fånga den förtvivlade skräck för det främmande som lurar i botten på den europeiska historiens träsk." /Martin Aagård, Aftonbladet

"En realism som uppvaktar det tänkbara. Där man gör bäst i att slå ihjäl och tiga om det avvikande. I vissa avseenden liknar berättelsen en thriller som saknar både försoning och enkla svar. Med nedstämt tonläge och med tålamodets röst formulerar Sagfors sina teser, som inte precis hamras in utan mer smeks fram, hjälpta av subtila metaforer (...) Det blir i slutändan dikt som besvärjelse, dikt som bön. En dikt som frammanar det som håller på att försvinna. En elegi som försöker samla ihop det värdefulla, visa vad vi håller på att gå miste om. En kan tycka att apokalypsen har blivit en kliché, att den har blivit vår tids 'vargen kommer!' Men å andra sidan kanske framtiden tycker att vi har varit för nonchalanta med alla varningssignaler (...) Det här är dikt för framtiden, och där borde Jerker Sagfors tveklöst höra hemma." /Björn Kohlström, Jönköpings-Posten

"En av årets mer fascinerande diktsamlingar" /Kristian Lundberg, Gefle Dagblad

"De självklara, osökta dikterna [är] genomstungna av osentimental ömsinthet och underskruvad, lakonisk humor (...) Det branta bildspråkets detaljskärpa gör dikterna samtidigt blytunga och fjäderlätta (...) I sin kuslighet och språkliga precision är De döda kommer från Karelen en drabbande läsupplevelse. /Ragnar Strömberg, Göteborgs-Posten

"Det är vanligt att beskriva poesi som utforskande, men sällan är beteckningen så träffande som här. Medan varje dikt belyser ett enskilt fenomen skriver Sagfors fram en radikal osäkerhet kring det större sammanhanget. Dikterna blir noggrant ifyllda färgklickar på en i övrigt kritvit karta. Att träda in i detta på en gång gränslösa och närsynta universum är en sällsam och omtumlande upplevelse." /Naima Chahboun, Blekinge Läns Tidning

"Den här poesin är värd att läsas av många." /Karin Nykvist, Lyrikvännen

"Mellan ett av de finaste omslaget med hårda pärmar jag sett på länge döljer sig en riktigt obehaglig diktberättelse. Mina ådror fryser faktiskt till is (...) Är det en ohygglig spegelbild av jordens undergång sedd bakåt och framåt, en spegelbild av mänskligt förakt i ett territoriellt perspektiv? (...) Det här är en modig diktsamling. Modig och hemsk och ett varnande exempel på oss själva. Vad kan vi bli med skygglapparna på? (...) Den här dödligt obehagliga och bitvis språkskimrande diktsamlingen är inte särskilt svår att översätta till nutida bilder: rasism, flykt, människor som flyr upp i bergen, människor som drunknar, drivs bort. Jorden slutför sin migration, antecknar den anonyme i Strasbourg i en sen rapport. Mot slutet vänds någonting mörkt ändå till ett ljusare tilltal; språket som Sagfors behärskar till fullo för sitt syfte. Och hur hemskt det än är så är det bra och klurigt, och när det är klurigt får man pilla länge med betydelserna, som den som envist pillar på ett sår och får sin belöning." /Tina Persson, Smålandsposten

"De döda kommer från Karelen är en poetisk handbok i hur rädsla föder lögner och lögner alstrar hat, hur främlingar blir till fiender och fiender avhumaniseras. Allt mycket applicerbart på samtidens konflikter (...) Samtidigt har diktsamlingen ett effektfullt och rent trolskt sug i sin allegoriska skildring av skeletten i den europeiska historiens garderob, eller snarare sumpmark. För här kravlar sig mossliken upp mot kärrens yta samtidigt som en observatör i Strasbourg bekymrat samlar tecken på undergången. Med sitt klara och klangfulla språk, som väl lånat en del av Kalevalas arkaiska tongångar, frossar Sagfors i bilder av sumpighet, dy och förruttnelse och låter våra undermedvetna fasor materialiseras i zombien. Här finns de lyriskt berättande kvaliteter och den stilistiska säkerhet som poeten gav prov på redan i debuten Grön, grön från 2007, en förmåga att väva legender av vardagen som gör att det ska bli spännande att följa honom framöver." /Ann Lingebrandt, Helsingborgs Dagblad

"Visst är Sagfors dikter en skrattspegel, men inte mer absurd är verkligheten." /Anne Brügge, Arbetarbladet

Recensionsdag: 2015-04-16 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Omslagsformgivare: Lukas Möllersten Thema-kod: Poesi Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146226611 (2015-04-02); E-bok, pdf, 9789146229582 (2015-04-02); E-bok, epub3, 9789146228400 (2015-04-02)

De döda kommer från Karelen

Författare: Jerker Sagfors

Utgivningsdag: 2015-04-02