Det elfte budet

Författare: Annika Lantz

Utgivningsdag: 2014-05-08
Recensionsdag: 2014-05-30

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Arkeologistipendiaten Mlissa Krauss snubblar över en stentavla under en utgrävning i Jordanien. Tavlan visar sig bära på ett mycket tydligt budskap: MÅ KVINNAN STYRA – en uppmaning som bokens ystra persongalleri tar med olika grader av fattning. Mlissa Krauss, den förtjusande lilla varelsen, njuter mindre av budskapet innebörd än av att hon genom fyndet lyfts in i det mediala finrummet. Statsminister Peder Wacker, med hjärtat fullt av ledarskapskärlek och självgodhet, håller tummarna för att det hela ska blåsa över. Slentrianfeministen och radioprofilen Kristina Poppel gläds åt ny näring i ett söndertjatat ämne och konfronterar landets partiledare med olika vinklar på det nya budordet. Feministpariet KUUK, sånär uttråkat till döds av det flegmatiska svenska jämställdhetsarbetet, ser sin chans till ökat väljarstöd och blir därför dubbelt frustrerat när inte ens historiens vingslag verkar få fart på det könspolitiska samtalet. Resultatet blir en strejk som ingen någonsin sett maken till och som äntligen väcker statsministern ur hans manschauvinistiska slummer. Tillsammans med sin regering försöker han förstå ursprunget till den kris som med fruktansvärd hastighet sprider sig över världen. Det han kommer fram till är att någon måste offras, och att denna någon inte är han. Det här är en berättelse om hur världens i stort sett mest jämställda land, ett år före val, ställs inför ett budskap som hade kunnat förändra i stort sett allt. Det här är en historia om en ung kvinna som blir galjonsfigur för en feministisk rörelse som snarare hade behövt någon vid rodret. Det här är bok som inte ger några svar. Kan det bli mer lockande än så?

"Underbara Annika Lantz pepprar romandebuten med autentiska citat från makthavare och politiker och serverar oss ljuvlig satir om manssamhället." Jenny Lindh, M-magasin

"Orden snubblar, halkar, bubblar i en enda röra. Annika Lantz skriver som hon pratar i radio, det mest begåvade och stringenta trängs med halvt förvirrat och obegripligt fnitter. Ändå lockar hon i nya satirboken gång på gång fram rungande gapskratt, om man gillar vass samhälls- och mediekritik." Kerstin Särneö, Tara

"Jag gillar den smarta satiren, jag gillar att de flesta meningarna är fulla av roliga och smarta liknelser och metaforer. I små portioner är Det elfte budet en alldeles förtjusande klyftig och underhållande roman. (...)
Jag skrattar gott åt beskrivningen av överlämningen från det roliga radioprogrammet till det seriösa Studio Rätt - alla som någon gång hörde Annika Lantz försöka lämna över till programledarna på Studio Ett vet vad jag pratar om. Kulturkrock är bara förnamnet. Sverige behöver verkligen mer begåvad politisk satir. I alla former." Annika Koldenius, Borås Tidning

"Idén för romanen är smått genial. Fullt i klass med Gerd Brantenbergs Egalias döttrar från 1977, om ett samhälle där kvinnan är norm, och världen befolkas av 'kvinniskor'. Satir i romanform är överhuvudtaget sällsynt i Sverige, vilket gör Lantz projekt intressant i sig. Förutom Lena Andersson och Christer Hermansson finns få som det senaste decenniet har vågat sig på denna svåra genre. Just feministisk satir hittar man i dag främst i serievärlden, på teatern och i humorprogram som den nya SVT Flow-serien "Full patte". Och som Lantz vågar. Hon parodierar i hög takt framförallt den mediala och politiska världen. Någon som kanske känner igen den norske talkshow-värden Øystein Bokk med sexistiska intervjutendenser? Och vem kan ha varit förebild till det feministiska partiet K U U K? Jag har tyvärr gått för många timmar i söndagsskolan för att våga läsa högt vad den där akronymen blir, särskilt i ett respektabelt P1-program som detta. Sådana pryda tendenser saknar tack och lov Annika Lantz." Karin Olsson, Kulturnytt

"Det handlar om feminism. Ett ämne som efter decennier och århundraden fortfarande väcker oerhört starka känslor och äger en märklig förmåga att göra makthavare i alla läger galna. (...) Allt är rykande aktuellt. Allt är en nyckelroman, med lustiga, snuskiga påhittade namn på verkliga företeelser." Kajsa Öberg Lindsten, Göteborgs-Posten

"Lantz skriver som hon pratar, en burlesk satir över svensk politik och journalistik." Örjan Westberg, Falu-Kuriren

"I verkligheten: valår och FI går framåt. I fiktionen: Komikern Annika Lantz slår huvudet på aktualitetsspiken i sin första roman, som på ett fantasifullt och satiriskt sätt beskriver svenskt jämställdhetsarbete. Riktigt skojigt för alla som kanske inte känner sig helt hemma i radikalfeminismen." Caroline Envall, Metro

"Annika Lantz driver med alla och hon kan det. Det är yvigt och mångordigt och det är samtidigt pang på huvudet på spiken och mitt i prick. Slagfärdigt. Hon är mitt i svensk politisk och medial samtid, precis här och nu och ingen undgår henne. Hon är härligt elak och det svänger vilt och glatt om språket. Den norske oerhört populära talkshowvärden Øystein Bokk är en högst njutbar Skavlanparodi.
Och så är det det här med medias inneboende (o-) logik. Politiker och ministrar med sina grodor, pudlar och anpassningsbara verklighetsuppfattning. Spekulerande banker som skamlöst och lögnaktigt blåser sina kunder. Allt så oemotståndligt tacksamt att driva med. Jämställdhetsläget i Sverige i "Det elfte budet" är som det är, fast vridet ett par snäpp tillbaka. Hoppas jag.
(...) Annika Lantz berättarglädje och satiriska utgångspunkt smittar och humorn finns inte minst i de många fiffiga bisatserna." Camilla Carnmo, Södermanlands Nyheter

"Det elfte budet är en svidande satirisk uppgörelse med 'världens mest jämställda land'. (...) En roman som alla borde läsa inför valet i höst." Sanna Svanberg, Femina

"Lantz är precis lika syrlig, rolig, smart och bisarr när hon arbetar i romanform som i radiostudion. (...) Knivskarp och så jäkla rolig att jag skrattar högt. På sida efter sida, åt formulering efter formulering. (...) de där skarpa iakttagelserna, den bitska humorn och den frustrerade kritiken av att allt går för långsamt, den är balsam för själen för alla som dagligen stångas mot patriarkatets tjurskalliga pannor. För alla som inte nöjer sig med undanglidande svar och försök att trolla bort krav på handling med en radda tomma ord, så kan vi med Annika Lantz hjälp genomskåda och istället garva åt dessa tafatta försök." marie Gröön, dagensbok.com

Recensionsdag: 2014-05-30 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146224631 (2014-05-08); E-bok, epub2, 9789146224648 (2014-05-08); Pocket, 9789175033907 (2014-12-09)

Det elfte budet

Författare: Annika Lantz

Utgivningsdag: 2014-05-08