Det är den som möter som ska backa

Författare: Jan Berglin, Maria Berglin

Utgivningsdag: 2013-09-12
Recensionsdag: 2013-09-26

Mediakontakt: Isabella Falkowska

Sven Stolpe berättade en gång om hur han bilade längs en smal skogsväg i Värmland och mötte en mycket bestämd man som ville tvinga honom att snirkla sig tillbaka längs en ishal väg hellre än att själv backa några meter in på en mötesplats. Stolpe kunde inte riktigt förstå logiken i hans resonemang och försökte komma med några invändningar, men värmlänningen vevade helt sonika ned sin ruta och väste ilsket; ”Det är väl för fan den som möter som ska väja!” Och vad svarar man på det? Den anekdoten har blivit som ett mantra för oss – eller i vår version; ” Det är den som möter som ska backa.” Sett i ett vidare perspektiv förklarar den enkla meningen så mycket om folk och fä, och om hur världen i stort fungerar…Det är den som möter som ska backa är Janoch Maria Berlins 22 andra album.

"Jisses vad mycket pinsamt de rotar fram ur den svenska folksjälens djup. Och jisses vad jag skrattar." Sundsvalls Tidning

"De är suveräna på att häckla makten och har utvecklat sin satiriska förmåga till den grad att de, som första serietecknare någonsin, en gång nominerats till Stora Journalistprist i klassen Årets berättare." Aftonbladet

"Lätt bisarra, omänskligt mänskliga, figurer med en uppsyn som berättar mycket om hur det är att vara människa." Norra Västerbotten

"Sverige har gott om komiker, men det är längre mellan humoristerna och ännu längre mellan dem som faktiskt har humor. Jan och Maria Berglin är på väg att utvecklas till något som kanske är det sista de vill bli – ett par svenska nationalklenoder. Må de därför inte sluta att pejla samtiden från Gävle. Må de fortsätta att göra våra näsor längre, vårt dagliga liv lättare att skratta åt, få oss att le åt våra skulder såsom vi ock le åt dem oss skyldiga äro." Johan Svedjedal, Dagens Nyheter

"
Jan och Maria Berglin lyckas med vad de flesta ståuppkomiker aldrig klarar - smarta “punch lines” utan överdrifter." Belinda Graham, Tidningen Kulturen

"Det finns inga som med några få pratbubblor kan ta tempen på oss svenskar och samtiden som Jan och Maria Berglin. (...) Igenkänningsfaktorn är hög när de avhandlar vitt skilda ämnen som bantning och dieter, krisen i Grekland, SD:are med järnrör, politikerförakt - och det ständigt återkommande samtalsämnet, det svenska vädret." Måns Uggla, Nerikes Allehanda

Recensionsdag: 2013-09-26 Genre: Tecknade romaner, serier, manga, skämtteckningar Formgivare: Kerstin Nord Thema-kod: Tecknade romaner, serier, manga, skämtteckningar Antal sidor: 144 Mått: 211 x 230 x 12 mm Vikt: 462 g Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789146224044 (2013-09-12)

Det är den som möter som ska backa

Författare: Jan Berglin, Maria Berglin

Utgivningsdag: 2013-09-12