Hemåt över isen

Författare: Gunilla Linn Persson

Utgivningsdag: 2015-01-08
Recensionsdag: 2015-01-22

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Gunilla Linn Persson återvänder till den skärgård hon kan så väl och som hon skildrat förr, exempelvis i den älskade teveserien Skärgårsdoktorn. Nu befinner vi oss på Hustrun – en ö vid själva människogränsen i Stockholms skärgård. Så ljuvligt vacker med strändernas ridåer av alar och sången av näktergalar och stigar en gång trampade av bara fötter och kritter.     Vintern 1914 ger sig sju ungdomar ut på isen efter en dans på grannön Tasslan. Vägen hem är rösad med enbuskar. Werner och hans Kyra, Fem frön till och Mandis och de andra möter en storm som saknar motstycke i mannaminne. Deras kamp för att ta sig hem över isen kommer att prägla livet på Hustrun i nästan hundra år.     Det bråkas om allt, om bryggor, om servitut, om djur, om månen. Om skulden. I denna värld av trätor lever Ellinor Ingman, en kvinna på andra sidan de femtio, som kör Algots Sjötaxi och ensam sköter sina sysslor och inte minst sin far Algot.     När berättelsen börjar flyger Herrman Engström hem från Labrador i Kanada. Han är fågelmålare. Uppväxt på Hustrun ska han nu göra mästarprovet: skildra ådan, ejderhonan. Ellinor brakar rätt in i bryggan när hon ser honom. Herrman! Romanen är en skildring av skärgården förr och nu, av kärlek och hat i havsbandet. En berättelse som fascinerar, roar och på allvar griper tag i hjärtat. De historiska och de nutida berättelserna kompletterar varandra och till slut möts de båda bågarna och cirkeln sluts över hundra år.

"Jag ser en succé i paritet med Kristina Sandbergs Augustbelönade trilogi. Jag känner för att skriva ett pappersbrev till Persson: I Livstecken skriver du om att hitta ett slags stege till himlen, jag tycker att du har hittat den här. Tack för att jag fick läsa!" Linda Skugge, Göteborgs-Posten

"Det är en kärlekshistoria ute vid Svenska högarna och mitt i flätan kan vi som älskar Perssons tidigare böcker och Skärgårdsdoktorn läsa in hennes egen mor som sa ta en banan istället för att erbjuda sin famn, fadern som gav henne ett livslångt trauma och att som vuxen återförenas med sin ungdomskärlek och nog hittar hon nyckeln till alltings hemlighet. (...) Jag ser en succé i paritet med Kristina Sandbergs Augustbelönade trilogi. Jag känner för att skriva ett pappersbrev till Persson: I Livstecken skriver du om att hitta ett slags stege till himlen, jag tycker att du har hittat den här. Tack för att jag fick läsa!" Linda Skugge, Göteborgs-Posten

"Skärgårdsromantik med historiska inslag. Men också så mycket mer. Under den mysigpysiga ytan finns en litterär bäring och ett gediget berättande, som inte räds vare sig ångest, svartsjuka eller svek. Ibland hörs rester av tv-serien Skärgårdsdoktorn, som Gunilla Linn Persson var manusförfattare till. En stark kärlek till naturen i havsbandet och alla omaka människor som fortfarande bor kvar på öar nära människogränsen. Om då och nu och alltid. Och om hur Ellinor och Herrman återser varandra efter nästan 40 år." Kerstin Särneö, Tara

"Att Linn Perssons olika fiktioner och självbiografier hakar i varandra innebär ingen slö uppstekning av begagnade idéer. Tvärtom vävs berättelserna samman, löst men tillräckligt för att visa att Linn Perssons böcker är variationer på ett tema: Livet i landskap där våra kompasser slutar fungera så vi måste dra upp starka gränser, bygga rösen och bryggor och murar som håller. (...) Hennes litterära skärgårdsskildringar är med andra ord något mera än en motsvarighet i bokform till tv-serien Skärgårdsdoktorn - ett kärvt älskvärt folklustspel, uppskattat av många, som hon skrev manus till. (...) Hennes språk bär bättre än de flesta isar. (...) Jag vill att hon (...) fortsätter ta mig till världar där något står på spel, så som hon alltid gjort, även i Hemåt över isen där jag dessutom förförs pladask av att läsa om kärleken mellan Ellinor och Herrman. Åh, kärlek! Det är aldrig för sent för den äkta kärleken, den som ska frälsa oss. Eller?" Maria Küchen, Sydsvenska Dagbladet

"Hemåt över isen är Gunilla Linn Perssons nionde roman, mättad av bilder som dröjer sig kvar och en träffsäker bild av ett stycke svensk skärgård förr i tiden, då isarna fick årtal. (...) Linn Perssons styrka ligger i ett ömtåligt avtäckande av känslor och minnen som förseglats för att livet annars inte kunnat härdas ut." Marianne Ekenbjörn, Norrbottens-Kuriren

"Hemåt över isen är en fantastiskt fin roman om frusna minnen och värmande försoning, den vibrerar av kärlek men också av iskallt hat." Jenny Lindh, M-Magasin

"Det här är en saga. En saga om ont och gott, om hemligheter och lögner. (...) Gunilla Linn Persson hör inte till de författare som har ambitionen att skildra sin samtid. Hennes värld är förunderligt tidlös. Skärgårdsmiljöerna är pregnant fångade" Ulla Strängberg, Smålänningen

"Skärgårdsdoktorns skapare är tillbaka med ett känslosamt drama från havsbandet. (...) Det är en gripande roman, om kärlek och arv och om känslan av skuld som så gärna lånar sig till hat. Gunilla kan sina skärgårdsmiljöer och hon skriver med insikt om hur historiska händelser kan leva vidare i små byar." Nina Åkerberg, Året Runt

"Hon är väl förtrogen med livet på en ö utan landförbindelse och skildrar det med varsam hand, ett finstämt språk och stänk av mild humor. Hemåt över isen är en varm kärlekshistoria om mötet mellan två medelålders människor, som har fått sina törnar av livet. (...) Samtidigt har hon en genomskådande blick som kryddar historien med skärpa och sälta. Resultatet är en roman som är både vacker och osentimental." Margaretha Levin Blekastad, Nerikes Allehanda, VLT

"Man kan tro att det här bara är en mörk bok, men det är också en berättelse om kärlek och hopp. (...) En bok som jag lade under kudden för att fort kunna slå upp och läsa vidare." Solveig Halvorsen Kåven, Dala-Demokraten

"Spännande läsning som är isande kall, men ändå värmer hjärtat. Läs den!" Femina

"Hemåt över isen är en roman som växer för varje sida. När den är över saknar jag Ellinor och hennes Herrman. (...) Det här är ungefär så långt bort man kan komma från medelklasskildringar från Stockholms innerstad som sysselsätter många av [Gunilla Linn Perssons] författarkolleger. (...) Hon hittar rätt sorts värme, den där som kan finnas i en gammal stuga när det blåser snålt utanför och vedspisen är lagommatad. När man gärna dröjer sig kvar i köket och bara är." Kristian Ekenberg, Arbetarbladet

Recensionsdag: 2015-01-22 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): E-bok, epub2, 9789146223917 (2015-01-08); Pocket, 9789174294804 (2015-08-11)

Hemåt över isen

Författare: Gunilla Linn Persson

Utgivningsdag: 2015-01-08