En antisemits memoarer
ProvläsBeställ recensionsexemplar
Bok i originalformat skickas ca 3 veckor före recensionsdatum. Önskar du PDF-korrektur eller har frågor kontakta mediakontakten nedan.
Du har ännu inte behörighet att beställa böcker från detta förlag. Kontakta press@bonnierforlagen.se om du vill utöka din behörighet.
Vill du beställa recensionsexemplar?
Logga inUtgivningsdag: 2012-04-19
Recensionsdag: 2012-05-03
Mediakontakt: Bonnierförlagens Press
En antisemits memoarer väver samman fem långa självbiografiska berättelser, som belyser några av de fördomar och förutsättningar som ledde fram till andra världskriget och de nationella, sociala och mänskliga katastrofer som detta innebar.
Gregor von Rezzori, född 1914, kommer från en adelsfamilj i Bukovina (gränstrakterna mellan nuvarande Rumänien och Ukraina) i det dåvarande österrikisk-ungerska kejsarriket och i dessa fem psykologiskt skarpt laddade berättelser, som utspelas i Bukovina, Bukarest, Wien och Rom, återbesöker han sitt förflutna, från de tidiga ungdomsåren till dess att han är en medelålders man, en period som råkar sammanfalla med 1900-talets svartaste år.
Det som är det centrala i varje episod, det som upptar berättaren mest, är hans förhållande till judarna. Han är inte nazist. Han är snarare opolitisk, oskuldsfull, kosmopolitisk. Han har judiska vänner och judiska älskarinnor, och deras judiskhet är något som aldrig upphör att fascinera honom. Det som djupast utmärker hans liv är kanske just den märkliga blandning av attraktion och motvilja som han känner inför denna förbjudna, åtrådda, ofrånkomliga, imaginära judiskhet. Och det är samtidigt detta som gör honom blind för – och medskyldig till – hans egen tids fruktansvärda händelser.
Gregor von Rezzori skrev på tyska. En antisemits memoarer utkom 1979 och räknas idag som en modern klassiker inom den tyskspråkiga litteraturen. ”En underhållande, nästan uppsluppen och samtidigt djupt frånstötande bok, som saknar motstycke i den tyska efterkrigslitteraturen”, som Peter Nádas skriver i sitt förord.
”Det är en bok skriven med elegans, ironi och humor, allt med en djupt allvarlig underton. Den mångkulturella mellaneuropeiska värld som kom att slås sönder av världskrig och diktaturer har sällan blivit så livfullt skildrad. Boken har redan fått status som en internationell klassiker och att den nu kommit i en välgjord översättning till svenska är inte en dag för tidigt.” Aftonbladet
”Det är en bok skriven med elegans, ironi och humor, allt med en djupt allvarlig underton. Den mångkulturella mellaneuropeiska värld som kom att slås sönder av världskrig och diktaturer har sällan blivit så livfullt skildrad. Boken har redan fått status som en internationell klassiker och att den nu kommit i en välgjord översättning till svenska är inte en dag för tidigt.” Aftonbladet
”Dock är det framför allt som originell självrannsakan denna bok är viktig läsning nu när antisemitismen sprider sig igen och somliga låtsas kunna avfärda den genom att hänvisa till den som något främmande som inte har med dig och mig att göra. Stilistiskt är boken ofta mycket njutbar, och det kan den svenska läsaren tacka översättaren Ulrika Junker Miranda för. Samtidigt är alltså berättarens blick på människan direkt motbjudande, särskilt för den som av svensk socialt engagerad litteratur har skolats in i ett seende där det fula hos människor framställs i en ivrigt förlåtande anda.” SvD
"Fascinerande berättelser om ett förlorat Europa från en som var där och inte gör sig bättre än han var." Expressen
"Läsning som isar i blodet... Poängen med hans roman är att slå upp en underjordisk länk mellan den personliga motviljan – den ”oskyldiga” lilla fördomen – och det opersonliga ideologiska maskineriet. Och det lyckas han med bättre än någon annan." UNT
"Ett subjektivt men viktigt tidsdokument i romanform, klart oroväckande och läskig läsning...En lovvärd författargärning." Östgöta Corren
"De inblickar von Rezzori ger oss i miljön och tidens tänkesätt gör detta till en stor och sällsynt läsupplevelse." Jönköpings-Posten
"En tysk-rumänsk tusenkonstnärs självutlämnande minnesbilder av sin ungdomsdagar i mellankrigstidens Centraleuropa. Livaktiga skildringar av en orolig epoks på en gång eggande och katastrofala idéklimat." Smålandsposten
"Lika estetiskt raffinerad som spefullt blaserad tillhör Rezzori också som författare en svunnen epok. Med subtil stilkonst blottlägger han de elakartade tankefigurer och ondsinta känslomönster som skulle möjliggöra förintelsen av den värld han kände." Norrköpings Tidningar
"Med vass blick och kirurgisk precision beskriver von Rezzori hur det konservativa borgerskapet med sin fördomsfullhet, antisemitism, stortyska vurm, förakt för demokratin och rättsstaten banar väg för nazismen." Tidningen Ångermanland
"Med utsökt stilkonst berättar han om sin ungdom i det judehatande Centraleuropa på 30-talet. Utan att tveka avslöjar von Rezzori en bildad form av rasism." Gotlands Tidningar
"Mängder av fack- och skönlitteratur har förstås skrivits om de processer och den tidsanda som ledde fram till Tredje riket. Få har emellertid så självutlämnande och med sådan litterär ackuratess lyckats ge levande gestalt åt den här tidens kulturella, ideologiska och psykologiska glidningar som den tyskrumänske författaren, skådespelaren, radiomannen och polyhistorn Gregor von Rezzori (1914-98) och hans självbiografiska ”En antisemits memoarer”, som nu kommit ut i Ulrika Junker Mirandas stilistiskt lika välsmorda översättning.” Kristianstadsbladet
”En slösande rik och oroväckande bra bok … dessa berättelser … är underbart intrikata i karaktär och form, fullspäckade med skarpa iakttagelser…” – New York Times
"..ett mästerstycke med ett realistiskt perspektiv. En underhållande, nästan uppsluppen och samtidigt djupt frånstötande bok, som saknar motstycke i den tyska efterkrigslitteraturen." Péter Nádas
"Rezzori berör vår tids viktigaste problem; hans röst har den sanne berättarens fängslande, magiska kraft." – Elie Wiesel
”I sin märkliga bok En antisemits memoarer återuppväcker von Rezzori sitt förlorade hemland, så tydligt och knivskarpt detaljerat att man från första meningen själv tycker sig ha levt där … I all sin skärpa är En antisemits memoarer långt ifrån en nostalgitripp, utan en avsiktligt fragmenterad, ofta ytterst underhållande variant av en klassisk tysk bildningsroman …” – New York Sun
”Det kosmopolitiska, opolitiska berättarjaget blottar de mörka sidorna av 1900-talets Europa, genom besattheten i hans samtidiga dragning till och motvilja mot judar.” – Globe & Mail
”Vad man minns är den svindlande rikedomen i historien som berättas, dess märkvärdiga förmåga att sätta tiden ur spel … Ändå är det inte bara färgstarka miljöskildringar och personer som fängslar i En antisemits memoarer. Man förnimmer ständigt författarens röst, en djupt originell blandning av bittert självförakt och tjusande tillbakablickar. Man njuter av hans oförglömliga sätt att skildra skymningsljuset … och man kan självklart aldrig bortse från den oupphörliga dissektion av antisemitismen som pågår i bakgrunden – en dissektion som blir till en obduktion av 1900-talets Centraleuropa.” – New York Times
”Detta är ett verk som - utan förebråelser, utan illusioner och utan ytliga moraliska omdömen; ömsom engagerat, ömsom distanserat; lika roligt som sorgligt och ömsint som hjärtlöst – griper sig an fenomenet antisemitism och dess motpol anti-gojism; den dubbla tragedi av banala missförstånd som förändrade situationen i Europa och världen.” – Bruce Chatwin
”Jaget på dessa sidor – den äregirige drömmaren, omättlige älskaren, eremitiske nattvandraren – gör mer än att åstadkomma katharsis: det vaknar och blommar i läsarens sinne, sjudande av liv. De strålande miljöskildringarna… är en överdådig fest för sinnet som tilltalar alla smaker…” – Die Welt
Detaljerad fakta
Recensionsdag: 2012-05-03 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Ulrika Junker Miranda Originalutgåvans titel: Denkwürdigkeiten eines Antisemiten Formgivare: Eva Lindeberg Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 320 Mått: 144 x 221 x 26 mm Vikt: 490 g Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789186729066 (2012-04-19)