Den mörka sporten

Författare: Viktor Johansson

Utgivningsdag: 2013-08-29
Recensionsdag: 2013-09-12

En pojke springer genom den svenska förorten. Han måste springa sin egen odyssé. Alla kallar honom tennispojken. Hans pappa var busschaufför i Bagdad och stoppade en ung självmordsbombare. Har pojken släpat med sig kriget till Gottsunda? Kommer han leda de andra ungarna åt helvete? Ska han aldrig bli mer än ett sjukt krigsbarn, en förlorad tennisunge? Därhemma sitter mamman med de alltjämt darrande händerna. Några ungar vrålar från fotbollsplanen. Några slår äppelkartar från trädet med ett basebollträ. Det mullrar från köpcentret.

Den mörka sporten kan bli en räddande subkultur för alla som inte är hela och rena, en extremsport för skadade och skakade ungdomar när hela samhällen faller sönder eller glöms bort. Detta är en roman om ett misslyckat underbarn som är uppvärmd och redo att göra sitt livs hjältedåd. En existentiell undersökning av livet. En kamp – mot eller med språket, mot eller med tillvaron och dess beståndsdelar: den egna kroppen, familjen och andra – vänner, fiender, allt i den väv som formar det mänskliga varats helhet.

"Just som jag gett upp hoppet om samtiden och tror att jag måste läsa sekelskiftesromaner resten av livet, inträffar ett litet mirakel: Viktor Johanssons nya bok Den mörka sporten hamnar i mina händer ... Viktor Johanssons stenhårda samtidsstudie transponerar paradoxalt nog det verkliga, fula, vardagliga till något bortom, till något episkt och skimrande. Språket ljuder av något skickelsedigert, det kunde vara hämtat ur en biblisk myt ... I en tid då slavisk verklighetstrogenhet nästan har konkurrerat ut vackra metaforer, myter och symboler ur litteraturen är Viktor Johansson något alldeles unikt. När jag läser känner jag inte bara min egen verklighet speglas framför mig, den förhöjs, skänks mening, värdighet, skönhet. Jag lägger ifrån mig hans bok sönderskjuten och hoppfylld." / Isabelle Ståhl, Expressen

"Förutom den uppenbara litterära kvaliteten finns det också något djupt sympatiskt i Viktor Johanssons författarskap ... jag har alltid upplevt att han är en av få som intresserar sig för de yngre generationerna förutsättningslöst och på allvar, med kärlek snarare än förakt. Skulle jag tillskriva någon det tveksamma epitetet generationsskildrare så är det Viktor Johansson." / Amanda Svensson, Sydsvenskan

"Viktor Johansson har återigen försett oss med en angelägen samtidsskildring. Nu är det bara upp till oss att förvalta den." / Li Eriksdotter Andersson, Norra Skåne

”Viktor Johanssons styrka är att han är absolut närvarande i sin text – inte för en enda sekund genom hela läsningen tvivlar jag på dess uppsåt. Här skapas inte konstfärdig litteratur för litteraturens egen skull – det handlar lika mycket om en berättelse som måste fram. Ett samhälle som måste beskrivas. Begrepp som måste vändas och vridas på, vitt som måste bli svart. Även om han ibland är på gränsen till bombastisk är jag imponerad och tagen. Och trots det mörka temat märkligt upprymd. Så här kan politiskt och poetiskt berättande se ut – möjligheterna är inte mindre än hisnande.” / Annina Rabe, Svenska Dagbladet

”Jag måste hejda mig så att jag inte genast börjar yra om serve-ess och 'en riktig smash'. Viktor Johansson visar än en gång att han tillhör en av de mer intressanta rösterna inom den unga svenska litteraturen.” / Kristian Ekenberg, Arbetarbladet

”Den mest relevanta frågan att ställa inför en författare som har ambitionen att lyfta ett ämne är förstås om det görs tillräckligt bra. Det gör Viktor Johansson, som i bok efter bok hänger kvar vid de där överjävliga åren då man går runt och tror att den vuxenhet man så småningom ska inträda i ska innebära att man vet någonting om sig själv och sin inriktning. Den stora tomheten som samhället erbjuder drabbar lika hårt och fungerar lika bra på ett tennisspelande krigsbarn som den gjorde på de mer tydligt subkulturell definierade grupperna i den hyllade Wrestlarna. Viktor Johansson snuddar ofta vid schabloner, men det är snarare en styrka än en svaghet då han också besitter förmågan att knacka bort alla legeringar av tröttsamt givna förväntningar. Om han inte redan var i det närmaste självlysande av allt beröm, och dessutom redaktör på sajten som heter just så, skulle jag vara mycket frestad att skriva att Viktor Johansson slagit fast att han är Ett lysande namn.” / Sebastian Johans, Uppsala Nya Tidning

”Johansson är obegripligt tonsäker, ett samtidsgeni som dyker ner i andra världar och hittar in i liv vi andra inte ser eller vet något om. Det handlaget märkte man redan i debutromanen, Wrestlarna, där han lika stilsäkert porträtterade unga i olika udda subkulturer.” / Dan Sjögren, Norrländska Socialdemokraten

”… de kritiker som gormar över svenska författares totala brist på engagemang i samtidsfrågorna har missat att Viktor Johansson finns.” / Tommy Sundin, Västerbottens-kuriren

"Viktor Johansson är en mycket spännande ung författare som har tagit med sig poesin in i prosan ... Johanssons strama språkbehandling mitt i fyrverkeriet av överdrifter, och de inblandades otvetydiga framsteg i den psykiska läkeprocessen, gör Den mörka sporten till en riktig läsupplevelse och tankeställare." / Johan Swedenmark, Arbetet

"Liksom Wrestlarna för Den mörka sporten i bindande bevis att poeten Viktor Johansson också är en berättare av det oavvisliga slaget." / Ragnar Strömberg, Göteborgs-Posten

Recensionsdag: 2013-09-12 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146224587 (2013-08-29); E-bok, epub2, 9789146224594 (2013-08-29)

Den mörka sporten

Författare: Viktor Johansson

Utgivningsdag: 2013-08-29