Där ingen har gått

Författare: Melanie McGrath
Provläs

Utgivningsdag: 2012-04-12
Recensionsdag: 2012-04-26

Mediakontakt: Isabella Falkowska

Edie Kiglatuk är kvinna, halvinuit, isbjörnsjägare, vildmarksguide, kompromisslös, orädd och motarbetad. Ständigt motarbetad. Då ett skott smäller av i den iskalla arktiska ödemarken tas det för ett vådaskott och att en man dör ses som en tragisk jaktolycka. Ingen lyssnar på Edie och hennes misstankar om att något inte stämmer. Ingen utom Derek Palliser, en ytterst laglydig och plikttrogen polis som är satt att bevaka det gigantiska område som utgör Kanadas del av Arktis. När sedan Edies älskade styvson Joe hittas död i sin säng är det enda som får henne att överleva viljan att få veta vad som egentligen hände. Detta är upptakten till en jakt över de istäckta vidderna – en jakt efter sanningen.
I Melanie McGraths genomisade thriller är biljakterna utbytta mot snöskotrar och hundspann och man tuggar valrosskött istället för att äta pizza. En varm morgon betyder -20 grader, fyra månader om året är det becksvart och den natur Edie lärt sig att tämja är obönhörlig. Men som halvinuit är hon den bästa guiden i den milsvida och ofruktbara miljön. Edie Kiglatuk är en komplex hjältinna som kämpar mot krafter som hotar inte bara ursprungsbefolkningens traditioner utan också hennes liv. Med en väl underbyggd research och en litterär nivå som leder tankarna till Fröken Smillas känsla för snö av Peter Høeg är detta en bok som stannar kvar hos läsaren länge.

"Där ingen har gått är en bok ingen deckarläsare, eller annan läsare för den delen, bör missa." Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

Om Där ingen har gått:

"Melanie McGrath ... mixar i deckardebuten det bästa ur två genrer. Utifrån ett mystiskt dödsfall under en jaktexpedition vecklar författaren ut en vittomfattande thrillerintrig med kopplingar till både historia och framtid, och liksom Edie lär de arktiska barnen engelska genom att låta dem stycka en säl sticker McGrath till sina läsare ny kunskap samtidigt som hon pekar på sådant de känner igen, som myskväll i soffan med mataaq (valskinn) i stället för tacos." Anna Thörnell, Ystads Allehanda

"Isande. Äntligen en thriller som inte utspelar sig i en storstad, här finns hundspann, snöskotrar och svinkalla övernattningar i tält och iglos. Huvudpersonen Edie Kiglatuk är halvinuit och isbjörnsjägare. Hon står med båda fötterna på isen och har frostiga relationer till nästan allt. Ingeting försvinner på tundran sägs det, det gäller även boken, den stannar kvar." 4 getingar. Per Wissing, Expressen

"Detta är en roman där kylan verkar läcka från sidorna, med en spännande intrig och episka beskrivningarna av det vidsträckta, vita landskapet. För alla som söker något annat efter det sensationella våldet hos Stieg Larsson, borde denna fängslande berättelse […] stå högt på listan."The Telegraph

"Skildringen av det vita landskapet med sina isklädda vidder och fyrtiogradiga kyla fascinerar mig minst lika mycket som den lokala matkulturen i form av valköttsgröt och jästa valrosstarmar. (...) en livsfarlig, spännande jakt på sanningen." Ingalill Mosander, Aftonbladet

"en spännande historia som utspelar sig i Arktis, och en klarsynt betraktelse om innuiternas kamp för överlevnad. De har väldigt lite självkänsla kvar, samtidigt som de bär på en fantastisk kunskap om naturen. Det är en jättehärlig bok att läsa." Kersti Westin, Alingsås Tidning

"Där ingen har gått skulle kunna bli en bra film med fantastiskt foto. Det blir den säkert. (...) Jag ser fram emot resten av serien." Lena Köster, UNT

Recensionsdag: 2012-04-26 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Johan Nilsson Originalutgåvans titel: White Heat Originalutgåvans utgivningsår: 2011 Omslagsformgivare: Jan Cervin Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 383 Mått: 162 x 235 x 32 mm Vikt: 666 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146221371 (2012-04-12)

Där ingen har gått

Författare: Melanie McGrath
Provläs