Vänner emellan

Författare: Amos Oz

Utgivningsdag: 2013-10-03
Recensionsdag: 2013-10-17

”På kibbutzen är det tänkt att alla ska vara vänner. Men väldigt få är det.”

I Vänner emellan öser Amos Oz ur sina egna erfarenheter om livet på en kibbutz i slutet av 1950-talet. Här möts människor från olika skeden i livet. Det är åtta historier om människor som alla bär på sitt eget öde. Historier om kärlek, längtan och sorg. Och historierna handlar om ensamhet, på det enda stället man inte ska kunna känna sig ensam – kibbutzen.     Här finns Zvi Provizor, en pessimistisk och butter trädgårdsmästare; Henya Kalish, vars rika broder vill betala för hennes son Yotams studier i Italien, medan Yotam själv bara tänker på hur han ska våga lämna kibbutzen och ge sig ut i världen; och historien om Martin Vandenberg, skomakare och överlevare från Förintelsen, som vigt sitt liv åt världsspråket esperanto.     De åtta berättelserna bildar tillsammans ett pärlband av historier som inte bara handlar om enskilda människoöden, utan det blir också en bok om en tid, en plats och en idé om hur vi i humanismens namn skulle arbeta och leva tillsammans, trots olika bakgrunder, olika politiska uppfattningar och olika synsätt på livet.

Amos Oz skildrar i Vänner emellan människors rädsla, deras sorger, förhoppningar och längtan med mjuk hand och stark empati. Han ger oss läsare en hyllning till sitt eget förflutna, eller kanske hågkomster av livet på en kibbutz.

Om Vänner emellan:
"Vänner emellan är i likhet med flera av hans tidigare liten till omfånget, men rik som vore den en tjock bok. /.../ Ingen annan än Oz kan med en så skenbar enkelhet skriva ett lands historia. Här finns inga onödiga meningar, inga transportsträckor, inget småprat. Varje ord väljs med omsorg. Det är också förunderligt hur mycket osagt som blir tydligt och hur miljöer får liv genom några få meningar." Monika Tunbäck-Hanson, Göteborgs-Posten

Om Vänner emellan:

"Amos Oz har en sällsam förmåga att skildra människor varsamt och milt. I sin nya roman, Vänner emellan, synar han den högtflygande ideologin kring de israeliska kibbutzerna, men utan att vara brutal eller föraktfull. (...) Jag är intagen av Amos Oz sätt att berätta. Han har ett stycke levande världshistoria i sin egen kropp och sin själ." Maria Schottenius, Dagens Nyheter

"I allt som Oz berättar finns det som vi i brist på annat kan kalla människovärde. Det är fred, försoning, frihet, hur man lever ihop även när historien skuggar samtiden. /.../ Och jag, jag upptäcker att de här så skimrande berättade ödena bosätter sig i mig. De ser först inte mycket ut för världen, men de är världen." Stig Hansén, Helsingborgs Dagblad

"Medmänsklighet. Om jag skulle sätta en rubrik över de här novellerna, så vore det nog den. /.../ det är då författaren Oz visar sin styrka - han med sitt eget allseende öga påkopplat. Han står, i den mörka mjuka natt han skriver fram, på romangestalternas sida med en sådan självklar empati att han också kan vara lojal med det som var gott med kibbutzen, med att då var då." Annelie Dufva, SR Kulturnytt

"Vänner emellan är i likhet med flera av hans tidigare liten till omfånget, men rik som vore den en tjock bok. /.../ Ingen annan än Oz kan med en så skenbar enkelhet skriva ett lands historia. Här finns inga onödiga meningar, inga transportsträckor, inget småprat. Varje ord väljs med omsorg. Det är också förunderligt hur mycket osagt som blir tydligt och hur miljöer får liv genom några få meningar. Liv också tack vare Rose-Marie Nielsens översättning. /.../ Vänner emellan växer, när allt läggs samman, ut ur kibbutzens trånga värld, ut ur Israel och till en större berättelse om allt som hör människan till." Monika Tunbäck-Hanson, Göteborgs-Posten

"Amos Oz tecknar med säker humoristisk blick kibbutzens intensiva men instängda liv. /.../ den beskriver med värme och sakkunskap hur den mänskliga naturen kommer i konflikt med strikta ideologiska normer." Eva Ström, Sydsvenska Dagbladet

"Vänner emellan är en vemodig liten bok, obetydlig till formatet men stor i alla andra avseenden. Att läsa den är som att foga samman skärvor efter en krossad kruka. Människorna och deras rätt sorgliga öden är skärvorna, krukan byn." Dan Sjögren, Nya Wermlands-Tidningen

"Jo, då finns idealen endast kvar hos författaren, som sveper in dessa alla i en nästan biblisk medkänsla, håller upp människorna i sin begränsning, sin plåga och gör dem så tydliga att man tycker sig se fulländade, klassicistiska monument där bara vanlig skröplighet var fallet. Det är stor konst."  Jan-Olov Nyström, Norrbottens-Kuriren

"Oz berättande bär ett lågmält mästerskap som rör sig på flera olika nivåer. (...) Ta er tid med Oz. Det är en egen värld som minner om vår." Magnus Östnäs, Nerikes Allehanda

"Som miljö- och vardagsskildring är hans lilla roman ett mästerverk. Än en gång visar denne fredsvän att han tillhör de främsta i skaran av författare som rimligen kan vänta sig ett Nobelpris." Curt Bladh, Sundsvalls Tidning

"Oz har en sällsynt stilistisk skicklighet som, tillsammans med den genomtänkta kompositionen, ger en känsla av enkelhet och överskådlighet mitt i det virrvarr av åsikter och drivkrafter som råder. Dessutom äger han förmågan att noggrant bedöma sin läsare. Han är tydlig utan att skriva oss något på näsan, ofta får man en tanke i huvudet strax innan den finns gestaltad som bild eller som anekdot. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Amos Oz förtjänar ett Nobelpris i litteratur." Fredrik Borneskans, Dalarnas Tidning

"Okonstlat och på olika sätt drabbande skildrar Oz denna speciella miljö och dess människor, samtliga porträtterade med en levande närvaro. Och det som dröjer kvar är knappast gestaltandet av inskränkt kollektivistisk fundamentalism, utan den utsatta människan med sin dröm och sin längtan." Bo W Jonsson, Borås Tidning

"En bok som växer för varje sida." Ingalill Mosander, Aftonbladet

Recensionsdag: 2013-10-17 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Rose-Marie Nielsen Originalutgåvans titel: Be’in Khaverim Originalutgåvans utgivningsår: 2012 Omslagsformgivare: Sara R. Acedo Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146223979 (2013-10-03); E-bok, epub2, 9789146224952 (2013-10-03)

Vänner emellan

Författare: Amos Oz

Utgivningsdag: 2013-10-03