Tolv månader i skugga

Författare: Lukas Moodysson

Utgivningsdag: 2012-03-01
Recensionsdag: 2012-03-15

”Någonstans där borta förs min skugga till förhör.” Anna Achmatova
Tolv månader i skugga är en roman om Lukas Moodysson och världen runt omkring honom. Den utspelar sig i Malmö, Småland, Stockholm, Moskva, Kiev och Aten. Det är en berättelse om att cykla med barnen till skolan, att gå och handla på Konsum, att läsa, att skriva, att gå till vårdcentralen med bultande hjärta. Och samtidigt pågår världen runt omkring: Sverigedemokraterna väljs in i riksdagen, det är uppror i Egypten, flyktingkaos i Grekland. Den lilla världen kan inte skiljas från den stora. Och samtidigt lever det förflutna: Anna Achmatova lever, Vladimir Majakovskij lever, ryska revolutionen pågår här och nu. Vi är alla förbundna med varandra, vi lever allihop i skuggorna av varandra.

Om Döden & Co.: "Han är bra helt enkelt. Moodysson har en förmåga att hitta punkter där det ilar. Ofta av smärta. (...) man är helt utmattad. Men det blev en märkvärdig bok." Dagens Nyheter

Om Tolv månader i skugga:

"Det tar bara några tiotal sidor innan jag kommer att tänka på Stig ”Slas” Claesson. Sedan kan jag inte släppa den insikten eller känslan, för övrigt en högst positiv sådan.
Men jag trodde aldrig att jag skulle hitta likheter mellan honom och just Lukas Moodysson. (...) Moodyssons aforistiska formuleringar kan ofta vara befriande naiva men besitter nästan undantagslöst en lika skarp som empatisk intelligens. (...) jag drabbas av en nästan ögonblicklig saknad när de här tolv månaderna är till ända, en saknad över att inte längre befinna mig i hans värld. Inte längre få sitta på pakethållaren när han cyklar genom Malmös parker eller tro mig sitta vid restaurangbordet bredvid hans en mulen eftermiddag i Kiev." Andres Lokko, Borås Tidning

"Lukas Moodyssons ”Tolv månader i skugga” är som en kärleksbedyrelse. (...) En ärlig bok. En där allt ska rymmas. (...) Och just därför är ”Tolv månader i skugga” ett viktigt dokument om det allt som rymmer ingenting." Anna Wallentin, Västerbottens Folkblad

"Lukas Moodysson har aldrig varit bättre eller mer sinnlig. Han tänker som när han var liten och som när han är stor – fråga mig inte när han är som äldst – och ser till så att allt är så nära, så nära." Stig Hansén, M-magasin

"Han skulle kunna göra det betydligt enklare för sig - syssla med bred underhållningsfilm - håva in stora pengar, vända ryggen åt samhällsproblemen men så bekväm har Moodysson aldrig varit. Han vårdar provokationen som medel. (...) Lukas Moodysson låter sig inte styras av någon särskild dogm men hans bok hör till en av de absolut mest politiskt och personligt slagkraftiga som jag läst på länge." Ulf Lundén, Dala-Demokraten

"Det finns en stark energi i 42-åringen Moodyssons upp­givenhet, en flämtande livsgnista i hans hypokondriska dödsförsjunkenhet som framför allt tänds av kärleken till hustrun och de tre barnen. Efter att till en början ha fnyst åt författarens koketterande sitter jag till sist käpprätt i läsfåtöljen, lika varm om hjärtat som förtvivlad. Moodysson behöver inte vara rädd för Knausgård. Hans jagupptagenhet är en annan, bara en tiondel så omfångsrik, men med en mera dagsaktuell appell." Nils Schwartz, Expressen

"Men Moodyssons bäste kritiker är Moodysson själv. Och den självprövning han, med sitt monumentala intresse för Ryssland och Sovjetunionen, här bedriver går inte av för hackor. (...) Skenbart osorterad och nyckfull lyckas denna bok ändå - i enkla huvudsatser och korta stycken med inslag av stilla humor och situationens aura - i det längre loppet tvinna samman trådar som snarare än svar är närvarande frågor och pulserande verklighet, stundom förmerad av drömscenerier." Jan Karlsson, Norrköpings Tidningar

"Skaparångesten. Åldrandet. Kärleken utan åthävor till barnen och hustrun. Prosalyriska passager som får mig att längta till poeten Moodysson. Tankarna lämnar politiken och tillåts vara naket banala. Så ser ju hjärnan ut på de flesta av oss. Att läsa Tolv månader i skugga är lite som att befinna sig i huvudet på sig själv." Åsa Linderborg, Aftonbladet

"Bläddrar man snabbt i Tolv månader av skugga kan den likna en samling tweetar eller statusuppdateringar med sina kortkorta iakttagelser. Men även om den ger intryck av hast och flyktighet är det fråga om en omsorgsfullt bearbetad och stilistiskt sofistikerad text med effektfulla skiftningar mellan saklighet och skönhet. Prosaisten har lärt sig av poeten och hittat ett flöde och en rytm som suger in läsaren i hans inre kamp. En kamp som är Moodyssons egen men lika gärna kan − ja, kanske till och med borde − vara var och ens." Ann Lingebrandt, Helsingborgs Dagblad

"Här finns en melankolisk humor blandad med en hotande panik, här finns skönt lyriska nedslag som varvas med stillsam kontemplation. (...) ett suveränt tidsdokument, av en människa som alltid söker sig nya vägar för sitt inre tryck." Ulf Olsson, Folkbladet

"Det finns ett alldeles eget utrymme i den svenska litteraturen som Lukas Moodysson mutat in. En plats där regissören och författaren släpper in omvärlden med ojämna mellanrum. Här reflekteras samtiden parallellt med historien, här blixtbelyses personer och händelser som vi känner igen, här vandrar huvudpersonen rastlöst av och an och försöker förstå sig själv och andra. Här finns också – givetvis – en moralisk fond mot vilken det mesta projiceras. (...) Fragment fångade i flykten som både har dagbokens lätta vardagsanslag och samtidigt allvaret hos den som oavbrutet försöker förstå vad det innebär att vara ett moraliskt subjekt. Det är svårt att inte dras till det Moodyssonska rummet." Gabriel Byström, Göteborgs-Posten

"Lukas Moodysson har skrivit en bok som inte kommer att lämna någon oberörd. (...) både mänsklig och trovärdig." Erik Löfvendahl, Svenska Dagbladet

"Här ges en möjlighet att en stund leva nära den person som skapat filmerna Mammut, Tillsammans, Lilja 4-ever och Fucking Åmål, alla verk med innerlighet till ämnet, till ett pågående liv och med samhällspolitisk udd. Det är ytterst spännande att få följa hans process (...) Susanna Lindeby, Nya Wermlands-Tidningen

Recensionsdag: 2012-03-15 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2012 Omslagsformgivare: Nina Ulmaja Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789146221395 (2012-03-01); E-bok, epub2, 9789146221777 (2012-03-01); Pocket, 9789175032214 (2013-08-14)

Tolv månader i skugga

Författare: Lukas Moodysson

Utgivningsdag: 2012-03-01